שאלה:
האם מצוות תוספת שבת היא מדאורייתא או מדרבנן?
תשובה:
שלום וברכה
תוספת שבת אם היא מדאורייתא או לא הוא מחלוקת ראשונים. הרמב"ם לא הזכיר כלל דין תוספת שבת. אלא רק ביום הכיפורים הזכיר דין תוספת יום הכיפורים, וכתב המגיד משנה (שביתת עשור פ"א ה"ו) כי ככל הנראה הרמב"ם סובר שתוספת שבת אינה מדאורייתא. והוסיף על כך הבית יוסף (סי' רס"א סעי' ב') כי הדברים אינם מדוייקים, כי גם מדרבנן לדעת הרמב"ם אין תוספת שבת. (לכן כתב שם השו"ע דין תוספת שבת בשם "יש אומרים שצריך להוסיף מחול על הקודש".)
ולדעת הרי"ף (יומא ב,ב) והרא"ש (שם פ"ח סי' ח'), וכן התוס' (ר"ה ט', מו והר"ן (שבת טו,א ד"ה אמר רבה), תוספת שבת היא חובה גם בכל שבת, ומדאורייתא. וכן פסק בשו"ע (סי' רסא שם). וראה עוד בביאור הלכה שם.