לתרומות לחץ כאן

לא תיהיה לו כנושה

שאלה:

מה ההסבר המעשי של הלאו לא תהיה לו כנושה
הרי אם הלוותי כסף לאדם הגיע זמן הפירעון שסוכם ולא שילם עכשיו עלי לשתוק? הרי תמיד יש מה לעשות בכסף ואם אני ישתוק אני לא יקבל את זה לעולם בגלל שאדם יגיד לעצמו אם הוא לא מדבר נראה שלא בוער לו אז נחזיר בעז"ה בשבוע/חודש/שנה הבאים…
ואח"כ אומרים לו ו… כן כן כן מיד.. ועובר לו עוד שבוע וכו'
ועוד נקודה האם יש נפק"מ לגבי לא תהיה לו כנושה במידה וגם אני צריך/חייב את הכסף…?

תשובה:

שלום וברכה,

לא תהיה לו כנושה חל כאשר ידוע לך בבירור שלווה אין כסף לשלם, אבל אם לא ידוע לך אין איסור לדרוש את הכסף. התורה חמלה על הלווה שנתקע ואין לו לשלם כלל. אבל ודאי התורה לא הפקיעה את החוב מהלווה אם מתעצל לשלם. 

ולכן אם יש ספק למלווה ודאי שמותר לתובעו. אם יודע שאין ללווה לפרוע, מותר למלווה לומר שכאשר יהיה לו יפרע לו מיד. והמלווה לא צריך להפקיר את החוב אלא יודיע לו שאינו תובעו עכשיו אבל תובע את המעות כשיהיה לו לפרוע.

אין הבדל אם המלווה צריך את המעות או לא, אם אין ללווה לפרוע יש איסור של לא תהיה לו כנושה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן צז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל