לתרומות לחץ כאן

כיבוס בראש חודש

שאלה:

בס"ד
שלום רב,
איסור כיבוס בראש חודש לנשים, הוא ממש איסור או שזה מנהג שאין חובה לקיים?
ובפרט בחודשי החורף, כשיוצא חודש חודש יומיים, ודווקא ביום האלה לפי תחזית מזג האוויר, צפויים ימים קצת חמים ושימשיים יותר, ולאחר מכן צפויים ימים קרים עם גשם, האם יש מקום להקל, ולכבס בראש חודש?
יש לציין שאני מקיימת מנהג זה בקביעות . אם ארצה שלא לקיים, אצטרך התרת נדרים?
תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

מנהג הנשים שלא לכבס בראש חודש, אבל גבר יכול לעשות זאת. ויש שהקלו גם לנשים בזמנינו שהכיבוס נעשה במכונת כביסה, אבל מי שהקפידה בכך בקביעות יש כאן בהחלט חשש נדר.

מקורות:

בשולחן ערוך סי' תי"ז נפסק כי מן הדין מותר לעשות מלאכה בראש חודש, אך מנהג טוב הוא לנשים שלא לעשות מלאכה בראש חודש. וברמ"א מבואר שהכל הולך בזה אחר המנהג.

נאמרו בפוסקים כמה טעמים למנהג זה: א. בטור כתב כי מפני שלא פרקו נזמיהן לעגל ניתן להם ראש חודש ליום טוב וכן כתב רש"י במגילה כב,ב.

ב. בטור הביא טעם נוסף בשם אחיו, לפי שהמועדים נתקנו כנגד האבות, פסח כנגד אברהם, שבועות כנגד יצחק, סוכות כנגד יעקב, וי"ב ראשי חדשי השנה שגם הם נקראים מועדים כנגד י"ב שבטים וכשחטאו בעגל ניטלו מהם וניתנו לנשותיהם לזכר שלא היו באותו חטא.

ג. בדרכי משה שם כתב לפי שבכל חודש וחודש האשה מתחדשת וטובלת וחוזרת לבעלה כשם שהלבנה מתחדשת בכל חודש, ולכן ראש חודש נחשב יום טוב לנשים.

ד. בכף החיים הביא טעם נוסף, מפני שראשי חודשים ניתנו לנו על ידי תפילת חנה, ולכן נהגו הנשים שלא לעשות מלאכה בראש חודש כי על ידי אשה הוא בא.

לענין המלאכות האסורות: בביאור הלכה שם ד"ה שהנשים הביא את דעת המגן אברהם וביאר בדבריו שאשה אינה רשאית לעשות יום זה כיום חול ממש לעסוק בכל המלאכות, כיון שלענין זה מצווה ועומדת מימים קדמונים, אבל שלא לעסוק בשום מלאכה הדבר תלוי במנהג ע"ש שכך הסיק.

בשו"ת הרשב"ץ ח"ג סי' רמ"ד כתב שאסרו רק מלאכת אריגה וטויה ולא מלאכת תפירה, ויש שהקילו מחמת כך גם בתפירה (ראה בכף החיים שם סק"ל).

ובפוסקי זמנינו דנו לגבי הפעלת מכונת כביסה, עי' בשו"ת עטרת פז ח"א סי' ו' שכתב שאין לכבס אף במכונת כביסה, אולם בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' עמ' רמ"ח כתב בשם אביו להקל בזה. ועי' בשו"ת שבט הקהתי ח"א סי' קל"ה שהסתפק בזה, ועי' עוד בשו"ת רבבות אפרים ח"ו סי' ר"כ אות ו' שכתב שהרבה נשים נוהגות לכבס אף שאינם תופרות.

בערוך השולחן שם סעיף י' מבואר שבמקום הפסד ממון לא קיבלו על עצמם הנשים מנהג זה.

ובמשנה ברורה שם הביא מחלוקת האחרונים כאשר ראש חודש חל ב' ימים אם יש להמנע מעשיית מלאכה בב' הימים או רק ביום א', והביא בשם הפרי מגדים שהכל תלוי בזה במנהג המקום.

בביאור הלכה הביא פוסקים שכתבו שבליל ראש חודש אין להקפיד על מנהג זה, וכתב שאינו יודע אם נוהגים כך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה על התשובה.
    לגבי כיבוס על ידי גבר,
    אני יכולה לשים את הבגדים במכונה, ולשים חומר כביסה ואבא רק יפעיל את המכונה? ובסיום מותר לי לתלות את הכביסה לייבוש?
    ולגבי התרת נדר, יש היתר לעשות התרת נדר או שעדיף לשמור על המנהג ולהמנע ממלאכה בר"ח?

  2. שני הערות ברשותכם
    אצלי במשפחה אשתי מכניסה הכל למכונה ומכוונת אותה ואני או אחד הילדים לוחץ על כפתור ההפעלה
    שמעתי שמוסף ר״ח נתקן ע״י רחל ומרומז בראשי תיבות ראשי חדשים לעמך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל