שאלה:
לכבוד הרב שליט"א
אדם נכנס בתדירות למקום ,
שיש שם שטיח בכניסה
שרשום עליו בגדול 'בואכם לשלום וצאתכם לשלום'
מותר לדרוך על זה? ראוי מאוד שלא לדרוך על זה
כי ראיתי
שולחן ערוך יורה דעה הלכות ספר תורה סימן רעו סעיף יג
ואסור (לכתוב שם לכתחלה שלא בספר, דיוכל לבא לידי בזיון, ולכן נזהרין שלא לכתוב שם באיגרת.
ויש נזהרין אפילו במלת שלום, שלא לגמור כתיבתו (מהרי"ל בשם התשב"ץ).
בפשטות זה 'סתם' ו'יש אומרים'=הלכה כסתם. ומותר מעיקר הדין
אך 'ראוי' כן להסיר שטיח זה? בגלל ערוך השולחן יורה דעה סימן רעו סעיף כז
"ומ"מ כיון דנפיק מפומייהו דרבותינו בעלי התוס' נכון להחמיר כשאין צורך גדול בזה".
אך יתכן שגם מצד הידור אין צריך להסיר שטיח זה, כי כתב שו"ת משפטי עוזיאל כרך ג – אורח חיים סימן ה
שהרי הרא"ש ז"ל פסק דין זה שאסור לתת שלום לחברו בבית המרחץ משום דשלום גופיה שם הוא (פסק י', הרא"ש שבת פר"א), ואילו בתשובותיו פסק דשלום אינו משמות שאינם נמחקים, וכן כתב: לא מצינו מי שאוסר למחוק שלום ואף על פי ששלום הוא שם כדקאמר התם וכו' משמע דשם גופיה איקרי שלום, הרי מוכח דאע"פ שהשם עצמו נקרא שלום כיון שאינו שם העצם אלא ע"י הפעולה נקרא כך הוה ליה כמו הגדול וכו' שנמחקין (תשובות הרא"ש כלל ט"ו סי' ג').
הרי לן חילוק בין אמירה ובין כתיבה ומחיקה
2- או
גם לשיטה ששלום הוא שם זה רק שהוא כתוב לכשעצמו, אך שכתוב לשלום אין בעיה.??
בברכה
חברון לוי
מו"ץ
בת-ים
תשובה:
שלום וברכה ידידי היקר רבי חברון שליט"א
בפוסקים מבואר, שמלבד מה שלא הקפידו על תיבת שלום שלא תבוא לידי ביזיון, ורק מעטים מקפידים שלא לכותבה באגרות וכו', גם לדעת המחמירים בעיקר הוא בברכת שלום, שכוונת המברך להתפלל בשמו של הקב"ה, אבל מה שנשעה כביטוי בעלמא, או לקישוט או לומר שיש שלום בעולם, אין בו קדושה.
מקורות:
פתחי תשובה יורה דעה סימן רעו ס"ק כח:
(כח) שלום עיין בש"ת בא"ח סימן פ"ד סק"ב שכתב דבבר"י סימן פ"ה כתב דרובא דעלמא אין נזהרים כו' ע"ש. ועיין (בתשו' רדב"ז החדשות סימן ר"ב /ר"כ/) שכתב דמה שיש ליזהר היינו בזמן שאילת שלום דבאותה שעה מתכוין לתת שלום לחבירו מאת בעל השלום כמו שאמר בועז לקוצרים ה' עמכם אבל אם בא לכתוב שיש שלום בעולם או בין פלוני לפלוני וכיוצא בזה שהוא ספור דברים אין צריך ליזהר שהרי אינו מכוין לשם ולא חייל עליה קדושה.