שאלה:
שלום. שאלה שהתעוררה תוך כדי לימוד ולא הלכה למעשה לעכשיו.
טיול מאורגן שנוסעים לטיול בחו"ל בציור שהקריאה בתורה בחו"ל שונה באותה שבת מהקריאה בארץ וכאשר יחזרו לארץ נמצא שלא קראו את אותה הפרשה שהם היו בחו"ל באותו זמן, האם כדאי שאותם נוסעים שיעשו בחו"ל מנין נפרד לקרוא את הפרשה לפי הקריאה בארץ? והאם זה חובה? תודה
תשובה:
שלום וברכה
או יעשו מנים נפרד, או שכיון שלא יהיה להם מנין להשלמת הקריאה בשבת הבאה, לכאורה הדבר הנכון ביותר מבחינתם זה שבמנחה של שבת אחד מהם יעלה לשלישי ויקראו עבורו את כל הפרשה, וכך שמעתי שעשה אחד מהגדולים, אבל זה ודאי רק הידור ולא חיוב כלל, כיון שהעיקר להלכה שקריאת התורה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד ונמצא שלא ביטל משהו מחובותיו, רק יזכור להשלים שנים מקרא של פרשה זו.
מקורות:
ראה שו”ת בצל החכמה ח”א סי’ ז’. וראה עוד בשו”ת יביע אומר (ח”ט סי’ כח) שסיפר שכך אירע איתו שיצא בשליחות החינוך העצמאי ובהזמנת הגר”מ פיינשטיין לחו”ל, וכשחזר מצא את עצמו שלא קרא פרשת שמיני. לכן ביקש לעלות ראשון במקום כהן, וקרא את כל פרשת שמיני ומעט מתזריע. והביא מעשה מספר ברכת המים:
“מעשה שאירע בירושלים בי”ב שבט תקמ”ז שירד שלג כבד בירושלים בגובה כמה אמות מיום רביעי בשבת עד עצם יום השבת, כשיעור קומת איש ויותר, ושערי בתי הכנסת שהם נמוכים משיעור זה לא נפתחו כלל בשבת שחרית, וגם לא היה מי שבא לשם להתפלל, זולת בבהכ”נ “בית אל” של הרבנים המקובלים, שהיה דר מר חמי (הגאון מהרי”ט אלגאזי) שם בחצר בהכ”נ, והתפללו שם בצבור כשלשה מנינים. אבל שאר בתי הכנסת לא נפתחו, ועלינו לבאר מה יעשה ישראל, קהל ועדה, שלא שמעו קריאת התורה של פרשת בשלח. וכתב, ונ”ל שצריך שיקראו בשבת הבאה שתי פרשיות, בשלח ויתרו, באופן שהכהן הקורא ראשון יקרא פרשת בשלח כולה, ויקרא עוד שלשה פסוקים מפרשת יתרו, ואח”כ יעלו שאר העולים של חובת היום בפרשת יתרו”.
אמנם לכאורה הנדון אינו דומה ממש לראיה, שכן במקרה ההוא כל הציבור לא קראו ובודאי יש להם חובה להשלים, אבל כאשר רק יחיד לא קרא, יש דעות רבות שקריאת התורה היא חובת הציבור ואינו חייב להשלים. כמו כן מדובר כאן באד שתמיד שמע קריאת התורה בתפילה כדין, אלא שמחמת חילוקי המנהגים נמצא שהפסיד פרשה. על הנדון אם קריאת התורה היא חובת כל יחיד ויחיד או חובת הציבור, ראה כאן.