שאלה:
שלום הרב
1) הפמ"ג בס'תרעא מביא דכיון שהמנהג בבה"כ להדליק למעלה מי' אז אין לשנות :
אני רוצה לדעת למה נקבע כזה מנהג ובמה זה שונה מהדלקה בבית שכתב עליה השו"ע דמצוה להניח בפחות מי' אע"ג דגם שם עיקר הפרסומי ניסא הוא לאנשים העומדים בפנים ?
2) הרמ"א (ס'תרעא) מביא שנכון יותר להדליק בטפח שסמוך לפתח גם אם מדליקים בפנים : גם כאן אני לא מבין למה עדיף שהרי כל הטעם הוא כדי שיהא ניכר שהבעל הבית הדליקה וזה שייך כשמדליקים בחוץ בלבד ?
תשובה:
הפרי מגדים עצמו כתב שאינו יודע טעם לדבר, וז"ל:
פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן תרעה ס"ק ב:
"ולהניח בפחות מעשרה טפחים, ואנו אין נוהגין בפחות מעשרה טפחים בבית הכנסת, ואיני יודע למה, מאחר דמצוה איכא, כבסימן תרע"א סעיף (ה') [ו], וקצת משמע כאן, ומכל מקום המנהג שהמנורה במקום גבוה".
ב. כדי שתהיה מזוזה בימין ונר חנוכה בשמאל.
אכן הוא לא יודע למה אבל הוא מסיים שמכל מקום המנהג כן משמע שיש טעם להחזיק מנהג זה וזאת שאלתי
ותודה לכם בשביל התשובה השניה
הפרי מגדים מלמד אותנו שלמרות שאינו יודע מה טעם מנהג זה, כיון שכך נהוג בכל תפוצות ישראל אין לשנות.
אני יכול לנחש ולומר טעמים בענין, הן מצד סוג הפירסומי ניסא שעובדתית בבית הכנסת ניכר יותר כשהז גבוה מעשרה הן מצד הדמיון למקדש, אבל אינני רוצה ולא חושב שצריך לומר טעמים בזה כאשר הפרי מגדים כתב שאינו יודע טעם.
השאר תגובה