לתרומות לחץ כאן

הטענת מכשירי שמיעה בשבת

שאלה:

אני משתמש עם מכשירי שמיעה נטענים, האם אפשר לכוונן ע"י שעון שבת את זמני המטען, ולהניח את מכשירי השמיעה לפני שהמטען מופעל, ולהוציא את המכשירים לאחר כבוי המטען, וזאת כי הטענת המכשירים לפני שבת אינה מספיקה לכל השבת, וכן כשיש שבת וחג צמודים?
יישר כח
ממתין למענה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש כאן גרם מלאכה, יש לדון אם הוא גרם מלאכה דאורייתא או גרם מלאכה דרבנן, ומכל מקום לצורך גדול ולצורך כבוד הבריות [במידה שהלקות בשמיעה היא גבוהה ויש חוסר תיפקוד בלי המכשירים] ניתן לעשות זאת, ולתלות שהיא מלאכה דרבנן, ועדיף לפני שהמכשיר כבה לגמרי, שאז יש עוד חשש של תיקון מנא. אם יש אופציה לבטריות שדולקות רצוף כמה ימים זה עדיף.

מקורות:

הנדון אם זהו דאורייתא או דרבנן תלוי בנדון הכללי בזה לגבי סגירת מעגל חשמלי בשבת, בשעת הדחק גדול הסומך על דברי המנחת שלמה בסימן י' שהקל במה שאינו חוט להט לומר שזה דרבנן, יש לו על מה לסמוך. ואם יעשה בשינוי יהיה טוב יותר. על כך שגרמא מותר בשבת לפחות במקום הפסד, ראה סי' שלד סעי' כב.

על כך שמדובר בגרמא ראה שמירת שבת כהלכתה פרק יג סעיף כח בהערות וראה להלן שם סעיף לג, על כך שלאחר שכבה יש חשש של מתקן מנא, ראה בחיי אדם, כלל מד אות יט, לגבי דריכת שעון קפיץ, שאם השעון עדיין פועל, אסור לדורכו מדרבנן, אבל אם הוא כבה ויש צורך לחדש בו את הפעולה, האיסור הוא מדאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל