שאלה:
שלום
האם מי שימים נוראים התפלל לא משהו, וכעת תפס את עצמו והתחזק בתפילה האם יכול לשנות את הגזירות שנגזרו בר"ה ויו"כ וכן להיפך?
תשובה:
שלום וברכה
פשוט וברור. האחרונים כבר שואלים, כיון שאדם נידון בכל יום, מה המשמעות לדין של ראש השנה והיאך שני הענינים הללו משתלבים יחד ויש בזה הרבה ביאורים.
בספר בן יהוידע ר"ה טז, א כתב: "ונראה לי בס"ד דודאי רבי יוסי מודה שהאדם נידון בר"ה עם כל העולם על כל המעשים שעשה בכל השנה, ועל פי מעשיו נגזר עליו על כל השנה הבאה מתחילתה ועד סופה הן לטוב הן להיפך. אך סבירא ליה דאדם דוקא נידון לבדו בכל יום על מה שנגזר עליו בר"ה בשביל אותו היום, שאם נגזר עליו טובה והוא עשה מעשים רעים שאינו ראוי לאותה טובה – תשתנה אותה הפסיקה של הטובה שפסקו לו בר"ה בעבור אותו היום. וכן להיפך, אם נגזר עליו רע בר"ה באותו היום והוא עשה מעשים טובים בו ביום – נדחה ממנו גזירת הרע ותשתנה. ועל דרך זה נידון האדם בכל יום, דהיינו על פסיקה שפסקו לו בר"ה על כל יום ויום על של השנה כולה הן לטוב הן להיפך".
כלומר, כל יום אדם נידון על פי מעשיו באותו יום, תפילותיו מצוותיו זכויותיו, האם לקייםן מה שנקבע בראש השנה או לאו. והדבר הזה נכון לטוב ולמוטב.
ובכל מקרה התשובה מועילה תמיד בלי שום ספק [אגב, ההנחה שלך שהדין ביום ראש השנה תלוי רק בתפילת אותו יום אינו נכון, הוא נקבע לפי מעשי האדם בכל השנה].
שנזכה לכל הישועות.
מה בקשר לדברי הגמרא על הגשם? (לשנות את הגזירה אי אפשר אלא יורד במקומות אחרים)
המאירי כותב דברים דומים גם לגבי האדם, לדברי הבן יהוידע נצטרך לומר שתמיד השאיפה להסתדר שהכל יחול, כאשר זה אפשרי זה אפשרי – על ידי ירידת הגשמים במקום ובזמן שאינו מועיל, וכשזה לא אפשרי, כמו לגבי דינו של האדם, הדין שבכל יום גובר.
השאר תגובה