לתרומות לחץ כאן

הכל בידי שמים? יש אפשרות לבחור להרע לאדם אחר?

שאלה:

האם הקב״ה גוזר הכל או מאפשר הכל.
כלומר אדם משתולל על הכביש ופוגע נרכב אחר ונפגע גם הוא. האם היתה גזירה על שניהם להיפגע וההשתוללות על הכביש היתה ללא בחירה ע״מ ליישם את הגזירה או שמא הקב״ה כביכול ״השקיף מהצד״ ונתן לזה לקרות והתוצאה היתה טבעית

תשובה:

אין ספק ששום אדם לא יכול לבחור להזיק לאדם אחר, והכל מכוון משמים, ואף שנראה שיש בענין זה כביכול מחלוקת, אין הדבר כן, ואסביר:

ידועה בענין זה המחלוקת שבין האור החיים הק' בפרשת מקץ לס' חובות הלבבות שדוחה שיטתו, כאשר בחובות הלבבות שער הבטחון מסביר בארוכה שאין דבר הכי קטן שחורג ממידת הדין והמשפט והכל מכוון מלמעלה, ומדברי האור החיים נראה כביכול הדבר אפשרי.

אלא שאין הדבר כן, וברור הדבר שגם לדעת האור החיים הכוונה היא שיש אדם שמחמת מעמדו הרוחני עונשו שהוא עזוב למקרים, כלומר אדם כזה יוכלו לבחור לפגוע בו, אבל גם זה בדין מדוקדק, שמחמת מעשיו הרעים הוא אינו זכאי להגנה שחורגת מהטבע, ולכן אף שלא נגזר עליו למות, נגזר עליו שאם יבואו לפגוע בו לא ינצל.

ביתר חריפות בענין זה ראה ברבינו בחיי פרשת וירא, שכתב: "וצריך שתשכיל, כי ההשגחה בעולם השפל במין האדם היא כללית ופרטית, ופסוק מלא הוא שמצינו גדול העצה ורב העליליה אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני האדם לתת לאיש כדרכיו וגו', ובשאר בעלי חיים היא כללית לא פרטית, רק בכלל כדי לקיים המין, וההשגחה הפרטית שבמין האדם נחלקה לשני חלקים, השגתה בו לידע כל פרטי מעשיו ומחשבותיו, והשגחה בו להגן עליו ולהצילו מן המקרים, ההשגחה בו לידע כל פרטי מעשיו היא בכל אדם מישראל או מן האומות, כענין שכתוב תהלים לג היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם ההשגחה בו להצילו מן המקרים, אין זה ככל אדם אפילו בישראל, כי אם כצדיקים שבהם שהקב"ה מציל את הצדיקים מן המקרים ששאר בני אדם נמסרים בידם ולא יעזוב את חסידיו, ולא יגרע מהם עשו אלא השגחתו בצדיק תמיד לא תפרד ממנו כלל, וזה לשון כי ידעתיו שההשגחה בו ובשאר הצדיקים להצילם ממקרי בני האדם". כלומר ברור שהרבה מקרים קורים לאדם באופן של שכר ועונש מדוקדק, אבל לפעמים נגזר עליו שלא ינצל מפגעים שהוא מביא על עצמו או אחרים מביאים עליו.

כידוע שרבים מגדולי הדורות בעיקר בספרי חסידות אבל לאו דוקא, חלקו על כך והסכימו עם החובות הלבבות, שגם הנהגה שכזו אינה והכל מכוון מלמעלה בלי כל אפשרות לאדם להתערב בדבר.

בשורות טובות

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ודאי שלא, אדם בוחר אם להיות השליח בענין זה, זו הגמרא הידועה בנירון קיסר שקיבל סימנים משמים לנצחונו ולרצון ה' להחריב את בית המקדש, ואז שאל ומה יהיה עונשו של מי שיעשה זאת, ונאמר לו שיענש קשות, קם ברח והתגייר, ובזה באמת הציל עצמו מלהיות שליח לחורבן הבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל