שאלה:
בחורה ספרדיה שנבעלה לגוי וחזרה בתשובה שלמה. ואמורהלהתחתן עכשיו ליהודי (שאינו כהן) ספרדי חוזר בתשובה, והחתן יודע שאינה בתולה אבל אינו יודע שזה היה עם גוי
א) האם צריכה להגיד לחתן שנבעלה לגוי או די במה שאמרה שנבעלה ואינה כבר בתולה
ב) במקום שהענין יוכל לגרום בזיון עצום וקצף גדול להורי הכלה (ולכלה עצמה) מהיכולים לכתוב בכתובה בקשר למצבה (בתולתא או כלתא או איתתא או לא לכתוב כלום)
ג) לגבי הסכום, אחרי שהחתן יודע שאינה בתולה ומוכן לקבל סכום התחייבות כאילו היא בתולה, האם יכולים לכתוב מוהר בתולייכי כסף זוזי מאתן דחזו לכי (בלי דאורייתא) וא"נ לא לכתוב מוהר בתולייכי אלא רק ויהיבנא ליכי כסף זוזי מאתן , ואי לא, איזה נוסח יכולים לכתוב.
תודה רבה
תשובה:
שלום רב,
מצד עצם השינוי בכתובה כאשר החתן יודע והוא מסכים אין בעיה, שהרי הוא מוכן בכל זאת להתחייב לה כדין כתובה של בתולה. ראה כאן וכאן בהרחבה בעניין זה.
העניין הוא שהרי מקפידים לכתוב מדוייק בכתובה כדי שידעו בעתיד אם היא אסורה לכהן או לא. כלומר, אישה שהיא אסורה לכהן, לא יכתבו לה בתולתא כי אם היא תתאלמן שידעו כולם שהיא אסורה לכהן. ולכן, מצד זה השאלה היא האם מותר לשנות או לא.
יתכן שיש מקום להקל משום כבוד הבריות, וזאת משום שבנוסף לנימוק הזה, הרי אף אחד מלבדה אינו יודע שהיא אסורה לכהן. ולכן אם היא לא תספר זאת כעת או בעתיד, ברור שאף אחד לא ימנע ממנה להינשא לכהן. א"כ אפשר שבמקרה כזה, אם היא תבין את המשמעות ואת כל הנימוק ושהיא אסורה לכהן, אפשר שאין בזה איסור. וכל מה שאמרו שצריכים להדגיש את זה בכתובה אפשר שזה במקרה שהיום היא אינה יכולה להינשא לכהן, משום שיש כאלה שיודעים שהיא אסורה לכהונה, ובכך שאנו נותנים בידה כתובה כזו, אנו עשויים להכשיל בעתיד כאשר לא יהיו לפנינו אנשים שידעו. אבל כאשר הכל בנוי עליה, מנין לנו לומר שהיא מחוייבת כבר עתה לספר זאת בשער בת רבים?! ויש להניח שכפי שעכשיו היתה גלויה לפני הרב המסדר קידושין כך יהיה גם בעתיד. ולכן משום כבוד הבריות אפשר להניח להם לכתוב כך.