שאלה:
רכשתי ארבעה כסאות בחנות בירושלים עיר מגורי,
אספתי את ההזמנה לבד עם רכב ששכרתי לפי שעות,
הכסאות היו ארוזים בכניסה לחנות, כשהם אחד על השני עם דבק אריזה.
כשהגעתי לבית נוכחתי לראות ששנים מהכסאות נמוכים מהאחרים,
כשדיברתי עם המוכר הוא אמר לי שעלי להחזיר את הכסאות, ולבא שוב אחרי שהחברה תחליף אותם ולאסוף שוב,
בשביל לקחת ולהחזיר אני צריך לשכור שוב רכב או לחילופין מונית,
מי צריך לשלם את ההוצאות?
תשובה:
שלום וברכה,
כאשר התברר שיש טעות בהזמנה, והמוכר צריך להחליף את ההזמנה, הוצאות החזרה של הכסאות מוטלים על המוכר ולא על הקונה. ולפי דעת הסמ"ע גם טורח ההובלה מוטלת על המוכר ולא על הקונה.
ולכן המוכר צריך לשלם את ההוצאות של החזרת הכיסאות, אבל לא חייב לשלם מחיר יקר, ואם יותר זול להביא במונית, המוכר לא חייב לשלם מחיר של שכירות רכב, אלא אם כן הלקוח מתאם מראש ששוכר רכב ומשלם יותר ממונית.
המוכר לא חייב לשלם הוצאות של ההובלה ששילם הלקוח להביאם לביתו, כיון שהמוכר טעה ולא הטעה את הקונה בכוונה.
בהצלחה.
מקורות:
ראה שו"ע חו"מ סימן רלב סעיף כא. ובסמ"ע שם. ומבואר שאם המוכר ידע מהמום, חייב המוכר בהוצאות הולכה ובהוצאות חזרה. ואם המוכר לא ידע מהמום, המוכר חייב בהוצאות החזרה ולא חייב בהוצאות הולכה. והוסיף הסמ"ע שהמוכר חייב גם בטורח החזרה ולא רק בהוצאות החזרה.
מאחר וידוע שהקונה אמור לשלם הובלה לביתו, הרי זה כהודיעו שמוציא הוצאות לקחת למדינה אחרת וחייב המוכר הוצאות חזרה כן מבואר בנתיבות שם.