שאלה:
האם מותר להוציא מראשי קשקשים בשבת, ראיתי שיש אומרים שאסור משום מלאכת גוזז, אך לכאורה זה רק לכלוך שגדל על העור ולא העור עצמו? האם אני יכול להקל אם זה מצער אותי?
גם באותו נושא לפעמים יש לי בשפתיים עור יבש שפרש מן העור קצתו או רובו, האם יהיה לי מותר להקל ולהוריד את כולו במקרה שזה מצער אותי? כי שאלתי מישהו (לא רב אבל יודע הלכות) שאמר שמותר לי בשינוי אך ראיתי שיש אומרים שצריך דוקא שיפרוש משני צדדים ויש אומרים שבגלל שזה דרך רגילות אז אסור (הביאו זה מהביאור הלכה, ראיתי בביאור הלכה אך שם הוא לא כותב במפורש איסור אלא ש"אפשר" שאסור). כמובן אני לא מבקש להחמיר בזה כי זה מצער אותי שאלתי האם אפשר להקל בשני מקרים הללו. תודה
תשובה:
שלום וברכה
מותר להסיר קשקשים שאינם מחוברים לקרקפת, אך קשקשים המחוברים לגוף האדם אין להסירם. ולכן אם מגרד בשערות ראשו יכול לגרד בעדינות באופן שיפלו רק הקשקשים שאינם מחוברים לגוף האדם.
חתיכות עור בדרך כלל אסור להסיר, אם זה גדול מאוד ופירש באופן שבאופן מובהק רואים בזה כעומד לתלישה וזה מצער מאוד יש להקל.
מקורות:
שמירת שבת כהלכתה פרק י"ד סעיף מ"ט, ס; פרק ל"ה סעיף ל"ד.
זה לא בורר פסולת מהאוכל עם הקשקשים?
לא, זה לא תערובת.
להוריד במסרק כינים . אסור?
אסור, גם משום הקשקשים וגם תלישת שיער.
אני זה ששאלתי את השאלה תודה שנתת לי תשובה. אך אשמח לשמוע מה הטעם שאסור להוריד קשקשים שמחוברים לגוף, הרי לכאורה זה לא חלק מהעור אלא לכלוך שגדל על העור? אם תוכל להרחיב אשמח. אין לי את הספרים הנ"ל כך שאשמח שתרחיב לי תודה.
זה לא לכלוך אלא תאי עור מתים שמתנתקים מהגוף, אבל יש את השלב שעדיין מחוברים.
השאר תגובה