שאלה:
בס"ד
שלום וברכה,
אשמח בבקשה לשאול מס' שאלות בנוגע להלכות שבת:
1. קבוצת בנות שעשו יחד שבת ורוצות במוצ"ש לעשות הבדלה, האם יש עדיפות שדווקא גבר יעשה את ההבדלה? (להצטרף לשכנים למשל) ולא לעשות בעצמן?
2. ספרדייה שלפי מנהגה מותר לה להכין תה בכוס שלישית יכולה להכין לאשכנזייה? כלומר, האשכנזייה יכולה לבקש מהספרדייה שתכין לה? ואם כן האם זה צריך להיות ברמז?
3.האם כוסות זכוכית לשתייה קרה יכולות לשמש גם לסעודה בשרית וגם לסעודה חלבית? (כששוטפים אותם היטב בין לבין).
תודה רבה ויישר כח!
תשובה:
שלום וברכה
1. בודאי כדאי שגבר יעשה את ההבדלה, כיון שיש סוברים שנים פטורות ממצוה זו ואינן יכולות להבדיל. אמנם העיקר להלכה כמבואר בשו”ע או”ח סי’ רצו סעי’ ח’ וברמ”א שם שנשים חייבות בהבדלה ורק לכתחילה יש לחפש גבר. וכתב המשנה ברורה שלעצמה היא יכולה לעשות הבדלה. לגבי ברכת מאורי האש: ראה שם בביאור הלכה שלדעתו לדעת כולם אינה מחוייבת בכך ולכן שלא תברך. אולם הרבה אחרונים כתבו שהיא יכולה לברך גם על הנר ראה בקצוה”ש סי’ צו סק”ב, שו”ת ציץ אליעזר חי”ד סי’ מד בשם הרבה פוסקים שהיא יכולה לברך כמו בכל מצוות עשה שהזמן גרמא שיכולות לברך. וראה עוד בשו”ת יביע אומר חלק ד’ או”ח סי’ כג-כד, ובשו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ כז.
2. ודאי שאין לבקש מספרדיה שתכין עבורה תה, אין באמת הבדל בענין זה בין בני אשכנז לספרד, אלא שיש בזה מחלוקת הפוסקים, וכל אחת עושה כמנהגה.
3. מעיקר הדין מותר, אבל נהגו שלא להשתמש באותם כלים בארוחה חלבית ובשרית, ובעידן החד פעמי אין סיבה להקל בענין זה.
שבוע טוב ומבורך.
לגבי תשובה מספר 2 אני לא מסכים, הרי אם אותה אישה מקילה להכין תה בכוס שלישית כדעת ראשונים רבים! הרי מותר לבת אשכנז לבקש ממנה להכין את התה באופן הזה, ובדיוק כמו שמותר לבן ספרד לבקש מחברו האשכנזי להחזיר מרק מבושל כל צרכו לפלאטה כשהתקיימו תנאי החזרה אלא שהמרק חמים וירד מיד סולדת אבל נותר חם, לבן ספרד אסור להחזיר בגלל שירד מיד סולדת ולבן אשכנז מותר לכתחילה לכן מותר לספרדי לבקש מאשכנזי. אותו הדין אין לעשות הבדלים בגלל שלא לכולם "נראית" הדעה של תה בכוס שלישי, מחילה.
לגבי 3 בני ספרד מקילים לכתחילה בכלי זכוכית ואין לאסור עליהם גם אם יש שפע חד פעמי. מה שמותר מותר ומה שאסור אסור. די לך במה שאסרה תורה.
1. זה שונה מאוד, שם יש הכרעה לבני אשכנז על פי הרמ"א, כאן אתה מדבר על מחלוקת אחרוני זמנינו.
2. הנושא בלהשתמש באותם כלים לא קשור לנושא של בני ספרד שמדבר על בליעות, כאן הנושא בשתייה קרה, אלא שמא ידבק, וכמו שלא משתמשים באותה כיכר לחם כך גם נהגו בבתי ישראל להמנע מלהשתמש באותן כוסות לארוחה חלבית ובשרית. אינני אומר שזה אסור, אלא שבבתי יראי ה' לא עושים זאת.
השאר תגובה