שאלה:
אם יש בידי התפילין של יד מוכן להניחו, ומגיע עני ומבקש צדקה, האם שייך בזה אין מעבירין על המצות ואסור להניח התפילין או אפי' עם התפילין ביד לחפש אחר מעות ליתן לעני (דהא אסור אז לתקן השל ראש משום אין מעבירין עי' סי' כה במ"א שם).
או דילמא אין אומרין אין מעבירין במקום מצוה עוברת כי העני ילך לדרכו ולא ימתין עד שיסיים הנחת תפילין ונמצא שעובר על לא תקפוץ ידו.
אשמח לקבל התשובה בזה
הצלחה וסייעתא דשמיא
תשובה:
שלום וברכה
ככל שמדובר במצוה עוברת שאם לא יקדימה יפסידה, אין כלל זה של אין מעבירים על המצוות נוהג, וכמו שכתב הרמב"ם:
רמב"ם הלכות ביכורים פרק יא הלכה ד:
"היה בנו לפדות והגיע עת לעלות לרגל ואין לו כדי לזה ולזה, פודה את בנו ואח"כ עולה לרגל שנאמר כל בכור בניך תפדה ואח"כ ולא יראו פני ריקם".
כך גם כשיוכל לקיים רק אחת משתיהן [ואז שתיהן בגדר מצוה עוברת], יקדים את החשובה יותר, כך כתבו התוס' ביומא לג א.
כבוד הרב, התשובה ממש הפתיעה אותי. משני טעמים.
ראשית כל אני סברתי לתומי כי זה כלל לא קשור לנושא של אין מעבירים על המצוות אלא לנושא של העוסק במצווה פטור מן המצווה. באמצע הנחת תפילין אין מקום, לעניות דעתי, לעצור ולתת צדקה.
תוך כדי כתיבה אני גם נזכר בראיה מפורשת לכך. שומר אבידה נחשב לשומר שכר כיוון שבזמן שהוא מטפל באבידה הוא פטור מלתת פרוטה לעני. כ"ש בזמן הנחת תפילין וכן בזמן התפילה. כל גבאי הצדקה למיניהם, עם כל הכבוד, שמסתובבים בבתי כנסיות בזמני התפילה, אין שום חיוב להפסיק את התפילה. ייתכן אפילו שיש בדבר משום סרך איסור.
הסיבה השנייה היא שמה שהרב כתב ברייאתו מפדיון הבן ועלייה לרגל סותר את דבריו מעיקרא. שכן פדיון הבן גוברת על עלייה לרגל למרות שעלייה לרגל הינה מצווה עוברת ואם לא יקיים עכשיו לא יוכל לקיים לעולם ואילו את הבן גם אם מצווה לפדות ביום שלושים, עדיין, ניתן לעשות זאת חודש הבא
כאן לא מדובר בעוסק במצוה הוא מחזיק את התפילין ביד, אלא שהם מזומנים לו לפני העני.
הרעיון ברמב"ם הוא ש"אין לו לזה ולזה". זה כמו מצוה עוברת.
כלומר העיקרון הוא שדין אין מעבירין לא קיים באופן של או זה או זה.
באמת יש לדון בענין עוסק במצוה פטור מן המצוה כי כשעומד באמצע פסוקי דזמרה וכדומה הלוא אינו מקיים עכשיו מ"ע מה"ת של תפלה, והוא רק מדרבנן, ולעומת זה להתעלם מן העני הוא ל"ת מה"ת. משא"כ אין מעבירין הוא ג"כ מה"ת לדעת הפמ"ג סי' כ"ה והחיי אדם סח א יעו"ש.
השאר תגובה