לתרומות לחץ כאן

מעין שלוש ובורא נפשות דיני קדימה / מתפלל לאט – קדושה

שאלה:

שלום וברכה.
א.האם מי שאכל ירקות ושתה יין או אכל מזונות בלבד, עדיף שיברך קודם בורא נפשות?
ואם אכל גם פירות אז יקדים מעין שלוש? או שגם אז עדיף שלא אם הוא ממשיך לאכול ירקות,
מחשש שכבר יצא בברכה אחרונה במעין שלוש ועכשיו אוכל בלי ברכה?
ב.אם אדם התחיל להתפלל עם הציבור ומתפלל לאט וכדו' ולא הספיק להתחיל איתם עמידה (כדעה שהמתפלל לאט מותר להתחיל אחרי הציבור גם אם לא יספיק לקדושה וכו'),
מותר לו להתחיל גם אם כבר התחילה חזרת הש"ץ, למרות שלא יספיק לקדושה / הקל הקדוש / …?
אם כן, עד מתי נחשב לו תפילה בציבור? האם לעניין תפילה בציבור יש משמעות לכך שהחזן התחיל חזרת הש"ץ / קדיש בערבית? או שהמשמעות היא רק למס' האנשים שעדיין עומדים בתפילה? או משהו אחר?
ג.האם לעניין דילוג בפסוקי דזמרה חייבים 30 יום בין דילוג לדילוג, או שזה בסדר כל עוד זה
קורה לעיתים רחוקות? או שבכלל בכל מקרה מותר לדלג כדי שלא לפספס תפילה בציבור?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

1. ראה שו”ת יביע אומר חלק סי’ יז שקיבץ את שיטות הפוסקים שסברו שאדם יכול לצאת ידי חובה בברכת מעין שלוש בדיעבד גם על פירות וירקות בגלל שאומר על תנובת השדה, ועל פי זה הובא שם מהדברי מלכיאל להעדיף להקדים את הבורא נפשות לברכה מעין שלוש, ומכל מקום מסקנתו שאם לא כיון בפירוש לפטור גם את הפירות והירקות, לא נפטר בברכה זו כיון שאינה ראויה, ולכן גם אם הקדים מעין שלוש לבורא נפשות מברך בורא נפשות. כמו כן פשוט, שאם הוא רוצה להמשיך לכול ירקות, אינו מברך עכשיו בורא נפשות והוא יכול להמשיך לאכול את הירות על סמך ברכתו הראשונה.

2. לא יתחיל, אלא ימתין במקום שיוכל לענות קדושה [ולא בין גאל ישראל לשמונה עשרה] ככלל ישתדל מאוד שזה לא יקרה לו, גם אם מותר להתחיל כך, הוא מפסיד את המעלה של תפילה בציבור, בודאי אם המתפללים כבר סיימו וגם החזן כבר התחיל, הוא נחשב מתפלל ביחיד וחבל. מי שיודע שהוא מתפלל לאט, יתחיל לפני כולם כדי שיגיע לשמונה עשרה עמהם.

3. אין הגבלה כזו, רק כל יום שזה קורה יש להצטער מאוד, כי על פי סוד יש בזה הפסד גדול מאוד. ואם יצטער באמת, זה גם לא יקרה כל כך הרבה, זה קורה בגלל שלא יודעים שזה הפסד.

4. את השאלות בדיני ממונות תשאל בנפרד והן תגענה לדיין הבקי בדינים אלו.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה.
    האם הרב יוכל לפרט מה בדיוק התנאי שזה יחשב תפילה בציבור? הרי לרוב הפוסקים כשמתחיל כשהציבור באמצע התפילה זה נחשב תפילה במנין, וכן כשמתפלל עם החזן כשהחזן מתחיל חזרת הש"ץ. השאלה היא:
    1.כמה אנשים צריכים לעמוד בתפילה כדי שעדיין יחשב תפילה בציבור?
    2.אם מתחיל בתחילת / באמצע חזרת הש"ץ ולא מתפלל בקצב של החזן, אם זה גם נחשב תפילה בציבור.
    3.אם הקודם נכון, האם גם שם יש את הסברה שמי שהתחיל עם הציבור ומתפלל לאט יכול להתחיל עמידה למרות שלא יספיק לענות לקדושה וכו', ואם לא האם כדאי לו להתפלל במבואה / עזרת נשים כדי שיהיה מותר לו להתחיל, או שזה כבר צירוף של ספיקות ולא יחשב תפילה בציבור?
    תודה רבה

  2. יש דרגות בנושא של תפילה בציבור, עיקרה בכך שמתחילים הציבור יחד עשרה אנשים שמונה עשרה. בדיעבד, גם ששה שמתחילים יחד ויש עוד ארבעה בבית הכנסת. שלב ב' בדרגה פחותה יותר, כאשר מתחיל כשהציבור באמצע שמונה עשרה או יחד עם החזן, ולכן זה מותנה בכך שיוכל להספיק קדושה. הסיבה, שאמירת הקדושה חשובה יותר מדרגה פחותה זו. לכן, אין היגיון בהצעה שלך להתפלל במבואה, שהרי הנקודה היא שמעלת הקדושה עדיפה על דרגה נמוכה זו של תפילה בציבור. נכון הדבר שכאשר התחיל עם כולם גם אם יודע שיתפלל לאט ולא יספיק לקדושה רשאי וצריך להתחיל עם כולם. לא רק בגלל שזו המעלה הגדולה יותר של תפילה בציבור, אלא משום שמצוה זו עתה זמנה ועדיין אין זה זמנה של קדושה. מתחיל באמצע חזרת הש"ץ אינני זוכר כרגע שיחשב לו תפילה בציבור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל