שאלה:
1. השומע קדיש וקדושה וכדומה באמצע תפילתו ממניין אחר שלא התפלל בו ונמצא סמוך לו האם יכול לענות ולהמשיך רגיל בתפילתו מבלי לעצור אלא שכל פעם שצריך לענות אמן אז יענה ועד שהחזן יגיע לאמן הבאה בנתיים ימשיך רגיל בתפילתו?
2. האם מותר להוסיף בתפילתו קטעי תפילה המובאים בסידור אחר ממה שלא מובא בסידורו כנוסח אבותיו?
3. אני נוהג לומר הקריאת שמע שעל המיטה כלשון חכמים ושם מובא הסדר – המפיל, שמע, יעלזו חסידים, הנה מיטתו, יברכך, יושב בסתר אמנם בסידורי כנוסח אבותי מובא סדר אחר שהוא שמע, המפיל, יושב בסתר וכ'ו האם אני יכול לשנות ולומר כהלשון חכמים (השינוי בסדר האמירה ולא בנוסח)?
לפי הגר"ע יוסף
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
1. אפשר לעשות כך, אבל לפי כללי הענייה המותרים כמובן. לפי המיקום בתפילה.
2. אינני יודע למה הכוונה. ככלל ודאי אין לשנות מנוסח התפילה שלפי מנהגו.
3. הסדר הזה אינו מעכב, וככלל אני חושב שטוב יותר לומר המפיל בסוף, מצוי שאדם אומר קריאת שמע ואחר כך עדיין רוצה לשוחח מעט או לקרוא כמה דקות, ועדיף לומר המפיל ממש בסמוך לשינה כיון שלא מפסיקים בדיבור וכדומה בין המפיל לשינה.
תודה רבה
לגבי 2. לדוגמא לפי נוסח אבותי לאחר פיטום הקטורת שבסוף התפילה שאומרים המלך יעננו ביום קראנו לא אומרים וערבה לה' מנחת יהודה… אלא ישר תנא דבי אליהו
וכן כל מיני דברים שבסידור הספרדי מובא ובנוסח אבותי (תימן) זה לא מובא השאלה היא אם אני יכול להוסיף?
תודה רבה רבה
פסוקים כאלו ואחרים לאחר התפילה זה לא מעכב ואפשר להוסיף, רק אינני יודע למה להוסיף? מה רע בעיניך נוסח עדת בני תימן?
תודה רבה
לא רע
אבל הבנתי שהאריז"ל הוסיף קטעים בתפילה ויש בזה תיקונים וסודות עליונים אז אם אפשר אז למה לא?!
(כנ"ל גם לגבי קטעי תפילה בקרבנות שלפני פסוקי דזמרה )?תודה רבה
אפשר להוסיף. זה לא מגוף התפילה ממש.
תודה רבה
מחילה על האריכות…
אז לפי מה שהבנתי כל החשש של שינוי נוסח זה רק בשמונה עשרה?
תודה רבה
גם בברכות וברכות קריאת שמע וכו', בעצם מברוך שאמר ועד אחרי התחנון, אבל סתם פסוקים שנאמרים לכתחילה כמנהג בעלמא פחות עקרוני שם המנהג המדוייק.
השאר תגובה