שאלה:
אשתי רצתה לקנות חגורת הריון מסוימת ולא היה להם בחנות רק אחד שמשתמשים בו לדוגמא אמרה לה העובדת קח את הדוגמא בינתיים עד שיגיע עוד חגורות ואחרי זה תחזירי את הדוגמא ותקבל חגורה חדשה ואשתי שילמה באותו זמן שהיא קיבלה רק את הדוגמא. האם יש בעיה של רבית שלמעשה היא שילמה לפני שהיא קיבלה משהו וא"כ זה הלוואה לחנות והיא קיבלה מתנה מהחנות-השתמשות בחגורה שלהם לזמן מסוימת? אשמח אם תצטרף מקורות
תשובה:
שלום וברכה,
מקח שמתבטל נחשב הלוואה, אבל כאן המקח אינו מתבטל אלא שהמקח קיים והמעות הם דמי המקח, ולכן אין כאן הלוואה.
אלא שיש כאן פסיקה על המקח ונותן לו טובת הנאה עבור הפסיקה, ונראה שגם זה מותר כיון שבפיקה אם יש לו מותר. וכאן יש לו חגורה לתת אלא שהלקוח רוצה חגורה חדשה יותר, וכיון שיש לו חגורה אחת ברשותו אין זה מוגדר כפסקיה האסורה.
בהצלחה.
מקורות:
ראה שו"ע סימן קעג סעיף ז.