שאלה:
כמה צריך להחשיך חדר בזמן תשמיש? האם אפשר לכתחילה להשאיר אור בסלון באופן שייכנס אור דרך חריץ הדלת? האם יש מנהג חסידות/עניין להחשיך באופן הרמטי?
תשובה:
אור שמגיע מבחוץ מותר, גם אם הוא משמעותי, בתנאי שגוף התאורה עצמו אינו נראה בתוך החדר, וכן שבשעת החיבור עצמו מתכסים בשמיכה.
מקורות:
משנה ברורה סימן רמ ס"ק לט – מב
(לט) לאור הנר – ואפילו אין שם אלא קצת אור כגון שדולק הנר בתוך השפופרת שהנר מונח בתוכו או שמאיר קצת דרך לאנטערנ"ע [אחר שאין שם מחיצה המפסקת] וה"ה לאור הלבנה ג"כ אסור ודוקא אם אור הלבנה מאיר עליהם להדיא אבל אם אינה מאירה עליהם אף על פי שמאירה לבית מותר [ומ"מ נכון שיאפיל בטליתו] ואם הם תחת אויר השמים אפילו אין אור הלבנה עליהם ממש אלא הם בצלה אפ"ה אסור. והיינו אפילו יש שם מחיצות סביבם דבמקום מגולה שאין שם מחיצות בלא"ה אסור לשמש כמבואר באה"ע סימן כ"ה ס"ד:
(מ) מחיצה גבוהה עשרה – ומיירי שקשר אותה מלמטה שלא ינוד ברוח מצויה דאל"ה אין דין מחיצה עליה:
(מא) אף על פי שהאור נראה וכו' – וה"ה אם האור נראה למעלה מהמחיצה שרי כיון שהיא מחיצה גמורה. וכ"ז דוקא כשמאפיל בטליתו אבל בלא"ה אסור דמאחר שהחדר מלא אור לא עדיף מביום ויש שמחמירין אפילו ע"י האפלת טלית כיון שמ"מ האור נראה באותו חדר:
(מב) דרך המחיצה – וכ"ש אם הנר בחדר אחר ומאיר לחדר זה דשרי וכתב בחכ"א דמ"מ צריך האפלת טלית:
כיסוי בשמיכה כלומר עד מעל הראש?
לא. כשיש מעט אור מבחוץ לא צריך גם על הראש.
תודה רבה.
הרב כתב שאפילו יש אור משמעותי מבחוץ מותר- באור כזה לא צריך כיסוי מעל לראש?
וגם מעיון במשנה ברורה, נשמע שהעניין הוא להתכסות כמו כשמשמשים ביום (בשעת הצורך)- ואותי לימדו שביום מתכסים עד מעל הראש?
בכף החיים ס"ק עב, עו אכן כתב להתכסות כמו שכתבת, אבל הנימוק שלו שהחדר מלא אור, אני לא חושב שבאור מועט שנכנס מבחוץ בגלל שהתריס לא הורד או מחדר מרוחק הקפידו עד כדי כך. אבל אם יש אור ממש אכן נכון.
נורות בקרה וכדומה מתוך החדר זו בעייה? כמו אור של מזגן/נורה בשעון שבת וכדו'.
זה כלום.
השאר תגובה