שאלה:
מכובדיי , האם באמת ניתן ללמוד תורה ללא זוית אישית (אני לא מדבר על אינטרס) ? האם ניתן לדעת בפשטות מה "דעת התורה" — ורק אח"כ לבחון אם מתאימה לדעות ? נשאל בעקבות ויכוח קטן עם אחד ממלמדיי, שטוען שהדבר אפשרי. אני מבין שניתן לומר זאת כך על גדוליי הדורות — א"כ גם ביניהם התגלעו מחלוקות וצריך ליישב שאלו ואלו דברי א-לוקים — אבל האם כל בנאדם יכול לא לערב את הזוית האישית שלו ? לכאורה זה מעלת מלאכים. תודה לכם מראש
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע למה כוונתך באמירה "זוית אישית", ברור שהלימוד נעשה אצלנו תמיד בשכל האנושי שקיבלנו, והיכולות המנטליות בצירוף הידיעות וכיווני החשיבה שהורגלנו בהם באים לידי שימוש בלימוד. חז"ל אומרים על משה רבינו ביטויים מפליגים כמו "שכינה מדברת מתוך גרונו של משה" וכו', כדי לחדד שאצל משה רבינו בהיותו מוסר התורה, הוצרך הקב"ה לבריאה ואופן הגדה מיוחד כדי שלא יהיה מעורב בלימודו שום דבר אישי ואין שום שכל אנושי שלו בתוך התורה שמסר כדי שהךורה תרד למטה בטהרתה, אבל הדבר הזה היה מיוחד למשה רבינו, כל השאר נמסר לישראל ללמוד לפי הבנתם ולפי כללי הלימוד והפסיקה המסורים לנו מסיני [שהם אגב רבים]. הרעיון הבסיסי של אלו ואלו דברי אלוקים חיים, הוא שכאשר אדם כבר סיגל לעצמו דעת תורה, וכבר יש בו את הכלים ללמוד לפי כל הכללים ועם כל המטען של הידיעות וההבנה, דבריו כבר נחשביפם תורה ודברי אלוקים חיים גם אם לא תוכרע ההלכה כמוהו, כי שבעים פנים לתורה, ויש הרבה םהאריך בענין זה [תכתוב בחיפוש שלנו אלו ואלו דברי אלוקים חיים]. ואדרבה, זה רצון ה', שחכמי התורה יקבעו את הפסיקה, ותורה לא בשמים היא.
ברכה והצלחה