שאלה:
שלום וברכה, אני נער חוזר בתשובה. פעמים רבות אני נתקל במקרים שבהם יש איזו בעיה הלכתית בבית.
כאשר אני שואל את הרב כיצד לנהוג ואני מספר לו לדוגמא:
קרובת משפחה הכינה תבשיל עם ירק לא מפוקח ולא שטוף כהלכה, מה הדין?
דוגמא נוספת: דיברתי עם קרובי משפחתי על בשר וחלב על שולחן אחד והם אמרו שהם לא רוצים לשים היכר בשעת הצורך.
האם כאשר אני שואל את הרב את השאלה הזו אין אני עובר על איסור לשון הרע? הרי זה גנאי לאותה קרובת משפחה שהיא אוכלת מאכלים לא כשרים.
הרבה פעמים שאלות אלו נשאלות על קרובי משפחה מדרגה קרובה כגון אמא ואבא (הרב אינו מכיר אותם, אך הוא מבין שזה אמא ואבא). (מקווה שגם השאלה פה איני עובר על איסור).
שאלה נוספת,
חבר שלומד יחד איתי בשבתות מגיע מרחוק בדרך כלל (הולך קרוב לשעה), הוא שאל אותי האם הוא יכול לישון אצלי בשבת.
חלק ממשפחתי אינם כלכך מתחברים אליו ואפשר לומר שמשום מה אינם אוהבים אותו כלכך. ראיתי שאסור לדבר על אדם כלשהו ואפילו להזכיר את שמו בפני שונאיו, האם זה המקרה פה?
ייתכן שאשאל האם הוא יכול לישון ויגידו כן, אך ייתכן שיתחילו לדבר לשון הרע ולהגיד מדוע היו מעדיפים שלא.
נראלי שבמקרה זה עדיף שפשוט לא לשאול ולהימנע מאבק לשון הרע.
עם זאת, אמרתי לחברי שאבדוק, האם אני ראשי להגיד לחברי שהפעם לא מסתדר אע״פ שלא בדקתי?
בנוסף, ייתכן והוא ישאל אותי עוד כמה פעמים האם הוא יכול להתארח, האם אני יכול כל פעם לשחק אותה כאילו בדקתי אע״פ שלא עשיתי זאת?
בסופו של דבר ייתכן והוא יבין שקרה משהו וייפגע, ייתכן גם מכך שאינם מתחברים אליו וגם מחמת זה שלא שיתפתי אותו.
מצד שני, אם אגיד לו שהראלי שלמשפחה פחות מתאים שהוא יגיע, גם כן אוכל לפגוע בו בקלות. (בעבר הוא התארח אצלנו כמה פעמים ללא בעיה).
איני מצליח להבין מה כלכך נכון לעשות, במידה ואפשר לבקש אשמח לדעת כיצד נכון להתנהל הלכתית וגם מוסרית (במידה וזה המקום לבקש).
שאלה נוספת, האם בכך שעכשיו כתבתי את כל זה, לא עברתי על איסור לשון הרע, בכך שסיפרתי שקרובי משפחתי אינם מקיימים מצוות ואהבת לרעך כמוך?
מצד אחד, אין אתם מכירים אותם, מצד שני סיפרתי שזה קרובי משפחתי.
האם איסור לשון הרע הוא דווקא כאשר תבינו ממש במי מדובר (תדעו מי הוא ממש מחמת זה שאתם מכירים אותו)?
במידה וכן, מה יהיה דין במקרה שאשאל שאלה כזו את הרב אצלי בבית מדרש, אין הוא מכיר את משפחתי, אך אותי הוא מכיר וייתכן וכמה פעמים הוא יראה אותי יחד עם אחד מהקרובים ויבין כי עליו נאמרו דברי הגנאי.
שאלתי לגבי מקרה ספציפי והוספתי כמה שאלות גם כן על דיני לשון הרע בכלל.
אשמח למענה, מפני שאיני מצליח להבין האם זה לשון הרע או לא. רבה וחודש מבורך!
תשובה:
שלום וברכה ידידי היקר
אין בכל המקרים הללו חשש לשון הרע, ראשית משום שזה נעשה לצורך ולא מתוך כוונת גנאי, ואין לך צורך גדול מלדעת את ההלכה, שנית הוא לא מכיר, ושלישית, עד כמה שיכיר ידע שאינן שומרי מצוות כל כך, זה הרי לא סוד, ממילא אין כאן שום דבר שגורם להם נזק.
גם לגבי חברך אין כאן לשון הרע, אתה מתנהג רגיל ונורמלי, אתה לא סתם מזכיר את החבר אלא הוא ביקש משהו ואתה רוצה לשמח אותו, ומי שבוחר לדבר עליו רע עושה זאת מעצמו ואין לזה קשר אליך.
בשורות טובות ושבת שלום.
תודה רבה, אמנם לא ייגרם להם נזק אך אלו עדיין דברי גנאי, אז מדוע אין זה לשון הרע?
כל הטעמים הללו מצטרפים יחד. אין כוונה לגנות אין גנאי כי בלאו הכי הם ידועים ככאלו, לא נגרם נזק.
השאר תגובה