שאלה:
שלום וברכה
לפני חג סוכות הלכתי לקנות ארבעת המינים.
שאלתי כמה עולה 3 הדסים שבחבילה אחת. אמר לי המוכר 50 שקל. באותו רגע הגבתי בצורה מכובדת אך בצורה מרטינה:
למה חמישים שקל? אלמד בעצמי ואקטוף לבד!
היה שם אחד שאמר לי במצוות לא מסתכלים על כסף!
אמרתי לו אתה צודק! הכסף הוא לא הבעיה אלא המחיר,
אני ישלם כמה שמגיע ולא יבקש אפילו הנחה , ונכון שזאת גם הדרך בלנהל משא ומתן בעסקיים ,
אבל למה ״לנצל״ או ״לשדוד״ לאור יום בשם ״אלי ואנוהו״.
בסוף הוריד מה שהוריד וניפרדנו כידידים והלב שלי נקי!
עד כאן המעשה.
ובכל זאת בתור יהודי עם מצפון , רציתי לדעת האם זה היה בסדר ״לרטון״ על המחיר או כמו שהיהודי אמר שבמצוות לא מסתכלים על כסף!
תשובה:
שלום וברכה
ראשית אם מדובר בהדסים ברמת שילוש מהודרת 50 ש"ח זה מחיר סטנדרט, חשוב לדעת שאנשים משקיעים קרקע ועבודה שנה שלמה בשביל החג, אין להם מכירות במשך השנה… בין ההדסים שהם מגדים הרוב לא מגיע לרמת שילוש מהודרת די הצורך, וכו', כך שכדי להרויח הם צריכים לעבוד קשה ולמכור הרבה.
ולשאלתך, בודאי יש לשמוח להוציא כסף על מצוות, בשביל מה נציא אם לא על זה… אני זוכר שכאשר נכנסתי לדירתי, קנינו רהיטים כאלו ואחרים מטבע הדברים וחשבנו ובדקנו ושילמנו, ואז כשהגיע הרגע לקנות את המזוזות אמרתי לעצמי, אם השקעתי בספה אז המזוזות שיהיו הכי מהודרות בלי להסתכל על מחיר… לא יתכן שעל מצוה נשקיע פחות משאבים ממנעמי החיים. הרי תכלית העולם תכלית חיינו אלו הן המצוות, בשביל מה נשקיע ונוציא אם לא לצורך זה…
ברכה והצלחה
ראוי להסמיך לדברים את דברי הר"ן והריב"ש שהובאו בבית יוסף סימן תרצ : שאפי' בעסקי העולם כל משכיל בוחר לנפשו הדרך היותר בטוח והמשומר מכל נזק ומכשול ואפי' באפשר רחוק על אחת כמה וכמה שיש לנו לעשות כן בדרכי התורה והמצוות שהם כבשונו של עולם ואיך נניח הדרך אשר דרכו בה רבותינו הקדושים ונכניס עצמינו במקום צר ובמשעול הכרמים
ובכל זאת האם השואל לא צודק שאם היה מדובר בהפרזה משמעותית במחיר יש בכך בעיה מצד המוכר??
פשיטא, למה לא? אונאה זה גם בחפצי מצוה. אם הוא היה מוכר שלושה הדסים ב200 ש"ח פשיטא שזו אונאה.
השאר תגובה