שאלה:
שלום רב, דברים שכובסו בחול המועד במזיד כי חשבו להשתמש בהם בחול המועד, מה הדין שלהם אחרי חול המועד?
תשובה:
דין ההנאה ממלאכת חול המועד הוא כדין הנאה ממלאכות שבת, ולכן אם הדבר נעשה במזיד אסור ליהנות מזה בחג אבל אחרי החג מותר לאחרים ולא למכבס עצמו. אם הדבר נעשה בשוגג מותר בשעת הדחק גדול ליהנות מיד, ובודאי מותר אחרי החג כאמור.
מקורות:
במגן אברהם סי’ תקל”ח סק”ב (שהובאו דבריו במ”ב שם סק”ב) עולה שאסור ליהנות ממלאכת חול המועד כשם שאסור בשבת וכן פסקו בשמירת שבת כהלכתה פרק ס”ו סעיף מ”א ובשו”ת שבט הלוי חלק ו’ סימן ס”ח, ועי’ בספר חול המועד כהלכתו בנספח מה שכתב בענין זה באריכות ובדברי הגרמ”ש קליין בביאורים שם אות י”ח שיישב דעת האוסרים, ולענין הנאה ממלאכת כיבוס למכב עצמו, מצינו בבן איש חי ויחי סי”ט שכתב שיש ללכלך את הבגד ולכבסו שוב, וכעין זה כתב בתהלה לדוד שיח,ג לענין הנאה מברירה שהיתה באיסור.
תודה, עוד כמה שאלות:
1. ואיך להתיר למחבס, ללכלך שוב ולכבס?
2. אם זה חולצה שעבורו כיבס אדם אחר, מה הדין בעל חולצה?
3. אם כיבסו מפה ואחר כך השתמשו בו לצורך מצווה כמו לימוד או קריאת שמו"ת – האם זה נחשב כדבר איסור וצריך לחזור ולקרא עוד פעם שמו"ת? תודה
1. לא צריך ללכלך תכניס שוב למכונה היום אין משמעות לליכלוך הנוסף.
2. דינו כאחרים.
3. לא צריך לקרוא שוב.
השאר תגובה