לקמחא דפסחא לחץ כאן

סוכת עורו של לויתן

שאלה:

מה פרוש הפסוק "שנזכה לישב בסוכה אורו של לונייתן"?

תשובה:

אם נחדד את שאלתך, סוכת עורו של לויתן היא פסולה אז מה האיחול לשנה הבאה לשבת בה?

בבכורי יעקב סוף סי' תקסז עמד על כך, וכך כתב שם: "בכל הסידורים כתוב נזכה לשנה הבאה לישב בסוכת עור של לויתן ולכאורה נוסחה מוטעית היא. דאף דאמרינן בבבא בתרא עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן ע"כ. לא בסוכה של מצוה קאמר דעור אפילו עור הדג שאינו מקבל טומאה מ"מ פסול לסכך מפני שאינו גדולי קרקע כמש"כ לויתן וזה אינו דעור של לויתן פסול לסכך ולכן לענ"ד הגירסה עיקר שלא לומר לשנה הבאה אלא סתם כמש"כ רמ"א או שלא לומר עכ"פ בסוכת לויתן וזה אינו דעור של לויתן פסול לסכך ולכן לענ"ד הגירסה עיקר שלא לומר לשנה הבאה אלא סתם כמש"כ רמ"א או שלא לומר עכ"פ בסוכת".

אמנם מלבד בקשה זו גם נאמר בחז"ל שהקב"ה מלח את הלויתן לצדיקים לעתיד לבוא, וזה כבר לאכילה, וכאן יש שאלה האם הוא כשר לאכילה, ולכאורה היא מחלוקת בבלי וירושלמי, בבבלי חולין סז ב מבואר שהוא מותר באכילה, ובירושלמי שבת סוף פרק ט כתוב שהוא דג טמא, וראה בחי' החתם סופר שם שצידד שאין מחלוקת בדבר ויש חילוק בין הזכר שהוא טמא לנקבה שהיא טהורה, וסימנך עמוני ולא עמונית…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל