שאלה:
שלום לכבוד הרב,בקומה מעלי בנה השכן סוכה כשהסכך שלו נכנס ברוחב מסויים למעל הסכך שלי . האם סוכתי כשרה כולה,כולל החלק שמתחת לסכך שלו? אם כן,מתי אמרינן סכך תחת סכך התחתונה פסולה? ברוכים תהיו!
תשובה:
שלום וברכה
כאשר הוא נכנס מעט זה כלום, אבל אם יש שם שבעה טפחים פנימה, אם הסכך שלך חזק דיו כדי לשאת אדם שישב שם עם כר וכסת, אזי יש לחשוש שהסכך העליון פוסל לך את אותו השטח, אף שיש שהקלו בזה. אבל אם הסכך שלך חלש ואם מישהו ישב שם הוא צונח מיד למטה, הוא לא פוסל כיון שהסכך העליון כשר גם הוא ואין באופן זה פסול של סוכה תחת סוכה.
מקורות:
ראה סוגיית הגמרא בסוכה י א. וראה פרי מגדים סי' תרלג משב"ז ס"ק ב שאף שהסכך העליון אין לו דפנות הוא פוסל את התחתון אמנם בשער הציון סי' תרכח ס"ק ה הביא מהביכורי יעקב שמיקל באופן זה שאין לעליון דפנות, אלא שכיון שהוא חשש דאורייתא יש לחשוש לפרי מגדים – כאשר הסכך שלך מחזיק את האדם העליון. בערוך השלחן תרכח ב וכף החיים שם ט סברו כמו הביכורי יעקב, לכן המיקל בזה יש לו על מה לסמוך, אבל בחשש דאורייתא הייתי משתדל להחמיר וכאמור. תבדוק אם ניתן לבקש ממנו לדחוף את הסכך פנימה… [אפילו קצת, שלא יהיה שם שבעה טפחים].
מועדים לשמחה,
1.בתחילת התשובה כתבתם שיש בעיה אם הסכך העליון הוא ברוחב 4 טפחים,ובמקורות של התשובה כתבתם שהבעיה היא רק אם הסכך העליון הוא ברוחב 7 טפחים,נא ליישב.
2. כן רציתי להבין מדברי הגמרא ומתשובתכם,אם הסכך שלי התחתון אינו מחזיק אדם הרי שאין כאן פסול של סוכה סוכה תחת סוכה(האם משום שהסכך התחתון אינו נחשב סכך במקרה זה?),ואם כן לגבי שאר השטח בסוכתי שאין מעליו סכך של השכן,האם הסכך שלי בחלק זה כשר,שהרי אותו סכך הנמצא תחת סכך של השכן אינו נחשב סכך?האם יש חילוק בין שני חלקי הסכך שלי,בין הנמצא מתחת לסכך השכן,לבין זה שאינו נמצא מתחתיו,ומה סברת החילוק,אם יש כזה?
זו היתה טעות הקלדה – שבעה טפחים.
כוונתי היתה שאם הסכך שלך לא מחזיק אדם אז כולו כשר ולא פסול, כי זו לא סוכה תחת סוכה. גם באופן שחלק הסכך הזה פסול שאר הסוכה כשרה כדין דופן עקומה.
השאר תגובה