שאלה:
א. סוכה ברחוב שנבנתה על מנת למוכרה, והיא כתצוגה, האם מותר בחג לאוכל ולברך בתוכה, (כשאני לא יודע האם הבעלים כיון גם לשם צל) האם אמרינן שכל סוכה שנבנית בתשרי ברור שלשם סוכה נבנתה, או אפילו אי לא, אין הכוונה מעכבת…?
ב. האם מותר בחול המועד לעשות יצירות נגרות (כולל פטיש, מסמרים, מברגה, וכו'…) לשם עונג?
*בבקשה לציין מקורות, כי אני אוהב גם לעיין אחרי זה מתוך המקורות. תודה רבה!! ופתקא טבא!
תשובה:
שלום וברכה
1. הערה מענינת לכאורה כאן ברור שזה לא נעשה לא לשם צל ולא לשם חג והיא אינה סוכה.
2. כאשר זה מעשה הדיוט כמו ציורי ילדים סבר הגר"מ פיינשטיין שגם הנאה היא צורך המועד ומותר, אבל מלאכה ממש שמצריכה קצת מיומנות כמו יצירות של מבוגרים אסור, ככל מעשה אומן שאסור אפילו לצורך המועד. וכן נראה דעת הגריש"א, ויש שנראה שהחמירו שכל הנאה אינה צורך המועד ואסור גם במעשה הדיוט.
מקורות:
ראה מבקשי תורה עמ' תסה, אשרי האיש פרק ט סעי' טז-יט. על דעת המחמירים ראה מבית לוי עמ' תעג, חוה"כ פרק ז הערה סז, וראה שער המועדים פרק ט הערה עה בשם הגר"ח קנייבסקי.
יישר כח, (בפרט על המקורות) אבל מחקתם לי שאלה לגבי דין בר מצרא, היה 3 סעיפים בשאלה.
דיני ממונות תשאל בנפרד וזה ילך לדיין של בית הדין.
השאר תגובה