שאלה:
האם מי שלא עושה את תקנת רבי אבהו תשר"ת תש"ת תר"ת עבר על מצוות עשה דרבנן ? אם כן אז למה השולחן ערוך אומר שיוצא ידי חובת שמיעת שופר ב 9 קולות ולא אומר שיצא ידי חובת שמיעת שופר ב 30 קולות ?
תשובה:
האחרונים נחלקו בכך האם זה מעכב מן התורה, ומדובר ממש בספק, ראה כף החיים סי' תקפו ס"ק מ שבפחות מ30 קולות אינו יוצא אפילו מדאורייתא, ואף שבמשנה ברורה שם ס"ק כב נראה שסמך עפ"ד המטה אפרים שדי בעשר קולות [לענין מודר הנאה] נהגו להחמיר בכך לצורך חולה. ומכל מקום לדעת המשנה ברורה אינו מבטל דין דרבנן אלא מנהג.
והשלחן ערוך בעצמו סי' תקצ סעיף א – "תשע קולות" – אז אפילו רק תשרת תשת תרת בכל הוארייאציות
תשת תשת תשת
או
תשרת תשרת תרת
וכו'
את השו"ע קראת למחצה… תקרא גם את סעיף ב…
סעיף ב לא סותר את זה זה רק מנהג לא חיוב דרבנן
זה כבר נתון לפרשנות ולכן אין הכרח מדברי השו"ע לכלום.
השאר תגובה