שאלה:
שלום הרב יש לי שאלה
אני מקווה שזה לא ישמע קטנוני
יש דרשה כזאת באתר הידברות שאומרת מהגמרא "בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך ומשלך יתנו לך" שאומרים שאם נגזר על אדם הנאה מסויימת זה אמור להגיע עד אליו, ואין לו לעבור עבירות שכל מה שהקב"ה ברא באיסור יש גם בהיתר וממילא אם נגזר על אדם שיהנה ממשהוא זה אמור להגיע עד אליו ואם לא גם אם ינסה לעבור עבירה לא ילך לו, וממילא בבחירה של האדם אם לחכות או לעבור עבירה
יש איזה הגיון לפי הדרשה הזאת שכמה שאדם נהנה פחות מעבירה יותר טוב כי הוא גורע ממה שאמור להגיע אליו בהיתר?
ומה הדין לאדם מתחזק שניסה את זה
שבהתחלה השתמש במכשיר לא כשר למשחקים שמכילים תוכן בעייתי מבחינת צניעות ומחק אותם ושם רק משחקים עם תוכן כשר, ואחרי זמן רואה שנמאס לו מזה ובסופו של דבר במקום זה גולש באתרים שמכילים תוכן בעייתי כמו פרסומות ויוצא שבלאו הכי גם לא נהנה מזה וגם עובר עבירה
יש הגיון לומר שמבין שני האפשרויות שיבחר בדבר שפחות מהנה
או שאין הבדל ששניהם עבירות
תשובה:
לגבי עצם הדבר שכתבת אינני בטוח שהוא נכון. אדם יכול לבחור ברע, וליהנות מהרע הנאות שלא היו מגיעות לו מטוב, אבל יענש על כך! ומסתבר שככל שיהנה יותר ויהיה דבוק ברע יותר, גם יענש יותר.
ולגבי שאלתך, לא הבנתי, מה הכוונה במה יבחר, הוא חייב לבחור שלא לחטוא, גם אם זה משעמם לו, הרי יהודי נולד כדי להיות גיבור, כדי להתאמץ, כדי לעבוד את ה', כדי לעשות טוב, כדי להיות תכלית הבריאה ונזר הבריאה, אז מה הכוונה משעמם ולכן מסתכלים בפירסומות אסורות?!
אני הייתי מציע לאדם כזה לחפש עשייה חיובית שיש בה סיפוק ושמחה, על ידי העשה טוב לא ישתעמם ולא יבחר ברע. אם הרע כל כך רדוד, סימן שאין לו בכלל עשייה חיובית מספקת, אחרת היה עוזב את השיעמום הזה של רדידות הרע.
יש פרוייקטים בלימוד, בחסד ועוד.
בהצלחה רבה וגמר חתימה טובה!
והכי חשוב, חובה שיהיה סינון טוב, מי שמביא עצמו לידי ניסיון בא לידי בזיון.
https://video.htv.co.il/2017/alon642.pdf
הדרשה של הרב זמיר כהן בפתיח
בכל אופן יש דוגמא דומה לשאלה שזה יהיה יותר מובן
לפי הדרשה הזאת האם יש הגיון לומר שאדם שבלאו הכי יעבור עבירה שיבחר בעבירה שפחות מהנת ?
לדוגמא
אדם שמעשן קופסא סיגריות בכל יום כולל בשבת ,ושומע דרשה ש"כל הנאה שנגזרה על האדם אמורה להגיע עד אליו", ו"אמור להגיע אליו על מגש של כסף" וכדומה כמו שמופיע
ואין עניין לעבור עבירה כי אם נגזר על האדם שיהנה זה "יגיע עד אליו "
והוא באופן מעשי לא קונה יותר סיגריות ולא מכניס אותם לבית
אבל למעשה יוצא שכל שבת הוא מחזיק 5 שעות בלי לעשן ואחרי זה הוא נשבר ומבקש מחבר שלו שגם מעשן שישאיל לו קופסא ויחזיר לו מוצאי שבת
וכל שבת חוזר על אותו סיפור הוא נזכר בדרשה חושב שהוא יפסיק לעשן ונשבר
ונוסיף שהחבר שלו מעשן סוג סיגריות יותר גרוע שהמעשן בסיפור הזה נגעל מהם ונהנה פחות
יש איזה הגיון לומר שבגלל שהאדם בסיפור שלנו נהנה פחות מהעבירה, שרואים הוא בסופו של יום מעשן אותה כמות ,עובר אותה עבירה אבל סובל ממנה ,או נהנה פחות יש בזה איזה יתרון
או שבדיעבד נאמר לו שבלאו הכי הוא לא עומד בזה הוא רואה שהוא לא מקשיב לרב שיאמר לו "תפסיק לעשן" ,ואין שום הבדל בסופו של יום כמה הוא נהנה מחילול שבת , בסופו של יום הוא סובל ולא עומד בזה ועדיף שילך בצורה פרקטית יותר ויפחית או משהוא כזה
לפי הדרשה הזאת אם נגזר על אדם שיהנה זה אמור "לבוא עד אליו","על מגש של כסף","בהיתר",ואם הוא נהנה באיסור על ידי שעובר עבירה זה בגלל שנגזר עליו שיהנה ,ואם לא נגזר עליו שיהנה גם אם הוא ינסה לעשות עבירה לא ילך לו
האם יש יש צד לומר שככל שאדם שמפחית מהנאה של עבירה יותר עדיף או שאין שום הבדל
וסתם בסיפור הזה של מעשן יתנו לו באופן פרקטי גישה אחרת שיפחית בהדרגה או משהוא כזה
ברור שהנאה מהעבירה מוסיפה לאיסור או לעונש, האם נכון לומר שנגזר על אדם כמה יהנה והוא בוחר באיזו צורה, אינני מכיר כלל כזה, אולי.
השאר תגובה