לתרומות לחץ כאן

תפילת וותיקין דווקא בראש השנה

שאלה:

שלום רב.
מה המקור שכדאי להקפיד על תפילת וותיקין בראש השנה, כיוון שיום דין עדיף להיות ער ועסוק בתפילה, (מעבר לעניין של מזלו ישן שמדבר על שינה באמצע היום, ולפי ר' שלמה זלמן אוירבך זצ"ל שהמשיך לישון למניין מאוחר יותר לא לזה כוונת הירושלמי שמזלו ישן)
אלא יותר בעניין של בהתחלה כביכול יש פחות כעס, ולכן כדאי להיות ער ולהתפלל בשעה שמאיר היום ומתחיל הדין.
ואם יש מקור לזה אשמח לקבלו.
תודה רבה

תשובה:

הגרש"ז אויערבך עצמו הביא בזה מדברי המטה אפרים בסימן תקפד שנהגו להשכים לבוא לבית הכנסת קודם עלות השחר מחמת שהוא זמן דין ומחמת דברי הירושלמי, אלא שכתב שלא נהגו כל כך כדבריו.

מה שאמרת שיש פחות דין בבוקר, אדרבה ההיפך הוא הנכון, להלכה, מי שנמצא במקום שאין בו מניין, עדיף שלא יתפלל מוסף ולא יתקע בשופר בשלוש שעות ראשונות של היום, כי אז הדין עוד מתוח, ובלא עזרת הציבור יש חשש שלא יזכה בדין. רק בציבור אפשר להתפלל גם בשלוש השעות הראשונות, שתפילת הציבור מתקבלת, וגם כשאינם מכוונים כראוי, אין הקב"ה מואס בתפילתם (שו"ע תקצא, ח; מ"ב טו).

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אני מתכוון כמובן לתפילה בציבור.
    גם אז עדיף להתפלל אחרי 3 שעות מצד שהדין מתוח?
    מלשון אפשר, משמע שעדיף שלא.
    ואני מתכוון לאדם שתמיד מתפלל יותר מאוחר ורק בראש השנה רוצה לדעת להקדים?
    תודה רבה

  2. א השערי תשובה (לא ספר מוסר. נושא כלים של השו"ע) הלכות תפילת הו"ר מציין לחמישה השכמות שר"ה הוא אחד מהם
    ב מעלת תפילה כוותיקין ידועה ומפורסמת שאינו ניזוק כל היום כולו. כ"ש בר"ה שלא ינזק במשפט
    ג מתפללי נץ, בדרך כלל, לא צריכים לבחור בין אכילה לפני מוסף ולפני התקיעות לבין תענית אחרי חצות. פשוט מסיימים בזמן סביר שמאפשר לאכול את סעודת יו"ט בזמן.
    ד במיוחד יום ב דר"ה הבא עלינו לטובה שחל בעש"ק שבהלכה כתוב לא לאחר יותר מדי שיוכלו להתכונן לש"ק כראוי וכן יום א' של שנה זו שמסתיימת כעת שחל בש"ק לאכול סעודה שלישית כדת וכדין. (אחרי תפילת מנחה גדולה שמתפללים לאחר סעודת יו"ט)
    ה באופן כללי, כל שנה א' דר"ה הוא עיו"ט ויש מניעה לאכול אחרי שעה עשירית.
    ו כל זה מעבר למה שכבוד הרב המשיב שליט"א הזכיר בתשובתו שעיקר זמן הדין זה מעלות השחר. והמשנה ברורה נוטה להתיר שינה לאחר חצות. כל עוד אדם אכן ישן יש צד להגיד שזה המשך אחד ויש אונס שינה וכו' אך לפקוח עיניים לבדוק את השעון לעשות חשבון עוד כמה זמן נשאר עד התפילה ולהסתובב לצד השני לכאורה זה כבר בעיה ולכהפ"ח פחות גלאט מאשר לישון אחרי צהריים למי שזקוק לכך.
    מאז שזכיתי לגלות את מניין הוותיקין בר"ה אני לא מוותר עליו. המלצה אישית שלי, טעמו וראו.

  3. איך אפשר אחרת? הרי התוספות בראש השנה מגלים לנו שהדין הוא בשלוש השעות הראשונות של היום!
    כמעט כל מי שאני מכיר מתפלל בנץ בראש השנה.

  4. צודק ידידי הרב שגיא שאצל הספרדים כמעט כולם מתפללים כותיקין, אבל אצל בני אשכנז רוב המנינים המרכזיים אינם כותיקין, אף שבכל מקום מתקיים גם מנין כזה, אצל החסידים כמעט כולם לא מתפללים כותיקין, כיון שעוסקים בהכנה דרבה לפני התפילה, וכל לבבות דורש ה'. והעיקר להתפלל במקום ובאופן שיגרום לרוממות הרוח בהמלכת ה' יתברך.

  5. אכן כל לבבות דורש ה'.
    כל שכן לב חם ויקר כמו של ידידי הרהג הרב ירוחם ארלנגר היקר והאהוב. תזכה אתה וביתך וצאצאיך לכתיבה וחתימה טובה להמשיך לזכות את הרבים ולהשפיע שפע תורה וקדושה ואהבת ישראל אמיתית על עם הקודש.
    זה המקום להודות מקרב לב לרב על פועלו באתר שמצודתו פרושה בעולם כולו, וכמה יהודים זכו להתקרב ולהתחזק וללמוד בזכות אתר קדוש זה.
    כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו!!!

  6. אמן ואמן! המברך יתברך בכפל כפליים לשנה טובה ומתוקה, לזרע קודש בר קיימא בבריאות איתנה, שפע ברכה והצלחה ורוב נחת ושמחה לאורך ימים ושנים טובות ונעימות!

  7. מנייני וותיקין הינם המקומות היחידים שנתקלתי בהם שמסיימים שחרית (כולל חזרת הש"ץ) לפני סוף זמן תפילה ומוסף לפני סוף שעה עשירית

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל