לתרומות לחץ כאן

תעשה ולא מן העשוי במזוזה בקראוון שפורק והורכב שוב

שאלה:

כבוד הרבנים שליט"א

מעשה, ובית מדרש שהיה 'קראוון' קבוע, לאחר כמה שנים פרקו את הקרוואן לשני חלקים ועקרו החלקים מן הקרקע והובילו את שני חלקי הקראוון למיקום חדש, ושם קבעו את החלקים מחדש, אלא שהפעם הרחיקו שני החלקים אחד מן השני ובנו עוד חלק שחיבר בין שני החלקים ויהי הבית המדרש למקום מרווח יותר.
השאלה, כל אותו זמן היה המזוזות קבועות בדלת, ולא הורידו אותם, וגם עכשיו הם קבועים במקומם מבלי שהורידו אותם וקבעום מחדש. האם צריכים להוריד אותם ולקבוע אותם מחדש, או שאפשר להשאיר אותם ככה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה יש מחלוקת גדולה.

רבי עקיבא איגר (רפט, ה) כתב, שלדעת המגן אברהם בסי' טו ס"ק ג נראה להקל שאין כאן חשש של תעשה ולא מן העשוי וכפי שכתב שם במקרה דומה לגבי בגד טלית שנחתך, שאם חזרו ותפרו את אותו הבגד עצמו אין חשש, ורק אם תפרו כל חצי בגד לבגד אחר יש כאן תעשה ולא מן העשוי. אולם בשם מהר"א ששון הביא שם שחולק, וכן החמירו בזה בערוך השלחן שם סעי' יט, ובבן איש חי שנה ב פרשת כי תבוא סעי' יז, לכן יש להוציא את המזוזות ולחזור ולקבוע ללא ברכה. וע"ע הר צבי ח"א סי' ז.

בהצלחה רבה וכתיבה וחתימה טובה

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל