לקמחא דפסחא לחץ כאן

הסרת מכסי אלומיניום מבקבוקי פלסטיק בשבת

שאלה:

זאת שאלת הלכה למעשה.
בשבת.
יהודי שמסוגל לשתות רק אנשור.
נמצא במצב שאין לו כל בקבוקי אנשור פתוחים.
השאלה:
מה מבין 2 אלו הכי עדיף:
1] לפתוח בקבוקי אנשור במהלך השבת.
2] לצום במשך כל השבת.

לבקבוק אנשור יש 2 מכסים:

1]מכסה פלסטיק רב-פעמי.
הנפתח/נסגר רק באמצעות סיבובו/הברגתו.
גם בהיות הכלי חדש מהסופר,
אין למכסה הזה כל חיבור, שצריך לשבור בפעם הראשונה שמסובב את המכסה.
לכן בשבת אין כל איסור לפתוח מכסה כזה.

2]מכסה שהוא נייר אלומיניום רגיל חד-פעמי.
הנייר אלומיניום מודבק, כך שסוגר את כל פתח הכלי.
לנייר אלומיניום הזה יש לשונית, המיועדת למשוך באמצעותה את כל הנייר אלומיניום הזה.
לאחר הסרת הנייר אלומיניום הזה, הנייר אלומיניום הזה נזרק לפח.

לכאורה יש 4 חששות מאיסורים הלכתיים:
1] איסור בורר. שהרי המכסה אלומיניום מעל המשקה, קצת דומה לקליפה של פרי.
אם כן, שאלה האם זה תלוי, כמה גבוה הנייר אלומיניום, מעל גובה המשקה שבתוך הבקבוק.
2] איסור קורע. לסברה שיש איסור קורע, בנייר רך מעל פלסטיק קשיח.
3] איסור מכה בפטיש. התולדה מתקן כלי/מנא.
שהרי בזכות הסרת המכסה אלומיניום, יש בקבוק שתיה.
לכאורה רלוונטי אם יש לו הרגל, להעזר בבקבוק הזה לאחר הסרת המכסה.
4] איסור סותר.

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אין כל בעיה לפתוח את המכסה הזה בשבת אף לכתחילה.

לא שייך כאן בורר, כלי ותכולתו אינם תערובת.

לגבי קורע, דינו כמו חותלות שמותר כדי להוציא את האוכל מתוכו, ראה שו"ע סי' שיד סעי' ח.

אין כאן מכה בפטיש כי אם אני מבין נכון מדובר בכלי פלסטיק שעליו הדביקו מכסה כזה, הוא כבר היה כלי קודם לכן.

מטעם זה גם אין כאן סותר, הכלי שהיה נשאר, הוא רק פתוח [ובכלל גם בפתיחת קופסת שימורים למעט הערוך השלחן לא חששו בזה כלל לסותר אלא לבונה]. 

הערת אגב, אדם שנזקק לאינשור הוא בדרך כלל בגדר חולה שדיניו שונים ובודאי אין לומר לו לצום… ככל יש לך בשאלותיך נטייה מאוד קיצונית וצריך להזהר מזה כיון עיסוקך עם חולים.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. רשום:
    בשבת.
    צלחת/מגש עם פסולת אוכל, היא בסיס לדבר האסור.
    אם זה דוחה אז יש היתר לפנות.
    ואם זה לא דוחה, אז חייב להניח על הצלחת/מגש דבר המותר,
    שיהא בסיס לאיסור והיתר, ואז כן מותר לפנות.

    השאלות:

    1] האם המכסה אלומיניום של בקבוק משקה אנשור,
    זה בגדר דבר דוחה או לא?

    2] האם ההחלטה אם דבר הינו בגדר דוחה,
    הינה לפי דעת רוב היהודים האורתודוקסים בדורנו,
    או לפי הנפש של כל יהודי בנפרד,
    דהיינו אם זה דוחה אותו ספציפית או לא?

    תודה.

  2. האם ההחלטה אם דבר הינו בגדר דוחה,
    הינה לפי דעת רוב היהודים האורתודוקסים בדורנו,
    או לפי הנפש של כל יהודי בנפרד,
    דהיינו אם זה דוחה אותו ספציפית או לא?

    תודה.

  3. 1] מה הגדר של המכסה אלומיניום החד פעמי לאחר שנותק מהבקבוק משקה אנשור?
    האם כמו קליפת-גרעין מסוג שלחלוטין אינו ראוי למאכל,
    או כמו שבר-כלי שאין סיכוי שיעזרו בהם שוב?

    2] אם כן, אז לכן זה מוקצה שאסור לטלטל,
    ואסור להניח על מגש משום מבטל כלי מהיכנו?
    ולכן חובה להניח על מגש,
    חפץ יקר שאינו מוקצה,
    ורק לאחר מכן את המכסה הזה.
    וכשירצה לזרוק את המכסה הזה לפח,
    יקח את כל המגש עם החפץ היקר והמכסה,
    ושם ישליך את המכסה לפח?

    3] אם דלי-פח ו/או שקית-פח [ללא כל דלי],
    עדיין ריק לחלוטין,
    אז אסור לזרוק את המכסה המוקצה,
    משום איסור ביטול כלי מהיכנו?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל