לתרומות לחץ כאן

תאולוג יהודי או פילוסוף יהודי- כיצד הם ניגשים ללמוד ממקורות לא יהודיים?

שאלה:

הבהרה חשובה- איני תלמיד חכם ואני יודע שבכל לימוד יש סכנה ליפול במכשול.
איני עוסק בתחום- שאלתי נובעת מתוך סקרנות כחלק מהתקרבות, בין היתר סקרנות לגבי הגישות והשיטות שבהן נקטו ואולי אף נוקטים כיום החכמים היהודים.

בספר מורה הנבוכים, הרמב"ם שואב חכמה ממקורות יהודים וגם ממקורות שאינם יהודים, דוגמת אריסטו, הוא גם מנהל דיון בספר זה מול גישות איסלאמיות.

זאת הדוגמה המפורסמת ביותר ואני יודע שיש דוגמאות נוספות.

כיצד ניגשו הרמב"ם ועוד חכמים רבים לדברי טעם שאין מקורם ביהדות?
האם וכיצד ניגשים אליהם כיום?

תאולוג יהודי או פילוסוף יהודי- כיצד הם ניגשים ללמוד ממקורות לא יהודיים.

תשובה:

שלום וברכה

ככלל היום אין כל דיון מול דתות אחרות, כיון שהדיונים הללו כבר הוכרעו מזמן והדברים בזה ידועים.

העיסוק אם קיים, הוא יותר מול האתאיזם שתופס היום חלקים רבים מאוד בעולם המערבי, אולם לא כל כך בשביל לקבל משם תפיסות נדרשות, אלא יותר כדי להוכיח ולבסס את הגישה התיאיסטית וממילא היהודית, ומתוך מטרה לקרב יהודים לאמונת ישראל. אגב, עשה בזה עבודה נפלאה הרב אשר קושניר בספרו מלכודת האמת.

נושא נוסף בו אנו נדרשים לתורות מבחוץ הנוגעות גם לפיסלוסופיה, הוא בתחום הפסיכולוגיה, ושם אכן יש צורך בזהירות רבה מאוד, כיון שתורות רבות מבוססות על תפיסות כפרניות, הסותרות לעיקרי היהדות, והידע כיצד לברור את התבן מן הבר, הוא לא קל, ולכן חשוב ללמוד מקצוע זה במקום של אנשים יראי שמים.

אגב, גם בזמנו של הרמב"ם היתה התנגדות של גדולי תורה אחרים לעיסוק הנרחב הזה בתפיסות חיצוניות, ואכן נדרשה גדלות מיוחדת כזו של הרמב"ם כדי לעשות זאת בשלום בלי להכשל. התחום הפילוסופי היהודי הנוגע לעולם השכל ולעולם הרגש, הוא כה מפותח ורחב מימדים היום, וכולל אלפים רבים של כותרים חשובים מכל הגוונים, כך שגם אם נחייה לנצח עוד נדרש להחכים בתוך הבית פנימה בלי להזדקק לדברים מבחוץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל