לתרומות לחץ כאן

ייחוד מוקצה לשימוש בשבת

שאלה:

שלום לרבנים. האם מותר להשתמש בשלט של המזגן כשעון בלבד בשבת (להזיז אותו בכדי לדעת מה השעה) כמו שאת האבן אני מוציא מהמוקצה בערב שבת בכדי להשתמש בדלת? תודה

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שני נושאים בשאלתך, ראשית מה שציינת לגבי ייחוד מוקצה לא יעזור כאן, כיון שהוא לא מייחד את השלט בקביעות לשמש רק כשעון, אלא שיש לדון אולי השלט הוא כלי שמלאכתו לאיסור ולא מוקצה מחמת גופו, וממילא מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו, למעשה כדאי להמנע מכך כיון שיש בו חיישנים שיוכלים לפעמים לשנות את הצג עם התזוזות שלו. כמו כן, שיטת המשנה ברורה בתחילת סימן שח שכאשר יש לאדם אפשרות לכלי היתר אסור לו להשתמש בכלי האסור לצורך ופו, אמנם יש חולקים והגר"ע יוסף הכריע כדעת החולקים, אבל אין טעם להכנס למחלוקת זו לצורך שעון שמן הסתם יש כמה בבית.

מקורות:

לגבי ייחוד מוקצה לשימוש באופן המותר חילקו הפוסקים בין דבר שדרך העולם לייחדו לשימוש זה , שבזה נחלקו אם די לייחדו לשימוש שבת אחת או שצריך לייחדו לכך לעולם, ולהלכה הקל בזה המשנה ברורה, לבין כלי שאין דרך לייחדו לשימוש זה שודאי לא מועיל אלא אם כן ייחדו לעולם. בענין זה ראה במשנה ברורה סי' שח בסעיף כב. ממילא, כיון שאין דרך לייחד שלט כזה לשימוש זה, יש להחליט שזה שימושו הקבוע. כמו כן, לגבי דבר שאנשים כלל לא נוהגים לייחדו לעולם לשימוש אחר מזה המיועד לו לכתחילה, נחלקו הדעות האם מועיל לו ייחוד לעולם וכנ"ל, שאפילו ייחוד לעולם לא יועיל כיון שאין דרך העולם לעשות זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל