שאלה:
יש עצמות לשעשוע לכלבים (שהכלב מוצץ ומשחק בזה), אחד המרכיבים הוא בשר חזיר, האם מותר לקנות – האם יש בזה בעיה של מסחר
תשובה:
דעת הרמ"א להחמיר בכך, אבל הרבה פוסקים מקילים ככל שאתה קונה להאכיל לכלב או לפועל ולא לגדל בבית.
אני מעתיק לך בענין דעת החולקים מדברי הדרכי תשובה סימן קיז ס"ק כז:
(כז) להאכילו לפועליו. עפת"ש מ"ש מהש"ך ס"ק ג' שהשיג על הרמ"א וכ' שרבים מבני עמינו לוקחין טריפות כדי להאכיל לפועליהם והביא ראיה דלא כדעת הרמ"א עיין שם ועי' במחנה אפרים בהגהות הרמב"ם פרק י"ג מהל' מאכלות אסירות שהביא ג"כ ראיה להתיר עיין שם ועי' בדעת תורה סי' ס' ס"ק ז' שהביא מדברי הא"ז הלכ' שבועות וחדש שכ' להדיא דמותר לקנות נו"ט להאכיל לעבדיו נכרים ולכלבו עיין שם ועי' בפר"ח ס"ק ג' מ"ש בזה וכ' דדוקא כשקונה דברים טמאים לגדלם בביתו כדי להאכילם לפועליו הוא דאסור אבל לקנות נו"ט ודברים טמאים מן השוק להאכילם לפועליו שפיר דמי וכן מעשים בכל יום עיין שם ועי' בפרי תואר ס"ק ג' שהשיג על הפר"ח בזה ודחה ראיותיו וכ' וז"ל ואני אומר דכיון דמן הסתם לא קנו מאיסור אלא לצד היות האיסור זול מההיתר וכן הוא תמיד כל דבר האסור זול ביותר מן המותר ואמטי להכי קנו להו מהזול ואין לך סחורה גדולה יותר מזו וכו' עכ"ל ועי' בכנה"ג שמצדד להקל בזה כדעת הש"ך וסיים ולכ"ע מותר לאדם לומר לפועליו הילך דינר וקנה ואכול אף על פי שיודע שיקנה חזיר ולענין אם מותר לאמר לו צא ואכול ואני פורע כ' שדינו כדין חמץ בפסח ולמאן דמתיר שם לומר לעבדו צא ואכול חמץ ואני פורע גם כאן מותר אא"כ הקדים לו או שנשא ונתן ביד אז אסור עיין שם ועי' בשו"ת יד יצחק חלק א' סי' כ"ג שנשאל במי ששכר עסק הספקות מזון לפועלים העושים בנהרות אם מותר להביא להם גם את החזיר ואם מותר להשתתף עם הזן אותם ומביא להם חזיר ועיי"ש במ"ש בדין זה דלוקח כדי להאכיל לפועליו שאוסר הרמ"א וכ' דבע"כ לא אסר הרמ"א אלא כשקונה בזול ויש לוריווח ממון מזה דאם לא יקח דברים האסורים יצטרך ליקח בשר כשר ביוקר דמסתמא דבר האיסור הוא בזול יותר מהיתר והוי כסחורה וע"כ יש עצה ודרך להתיר באופן שהחזיר יתנו להפועלים בלי שום ריווח רק במחיר הקני' ואז שפיר יש להתיר דהוי כנזדמנו לו ועיי"ש במ"ש בזה וסיים שכ"ז הוא כותב להלכה ולא למעשה עיין שם ועי' בערוך השלחן (להרב מהרי"מ מנוואהרדק) סעי' י"ט שכ' וז"ל וכבר המנהג פשוט לקנות בעד פועלים ואין שום חשש איסור בזה שאין אסור אלא לסחור ולא כשצריך לפועליו ואין לך נזדמנו יותר מזה ומה יעשה בפועליו ואפי' אם ביכולתו ליתן להם בשר כשר אם הוא ביוקר יותר מטריפה אינו מחויב לאבד מעותיו ואין האיסור אלא להשתכר ולא להפסיד עי"ז והרי זה דומה ממש לנבלה שבביתו שהתורה התירה למכור מפני הפסד ועדיפא מינה עכ"ל ועי' בשו"ת מהר"ם שיק חיו"ד סי' קל"ו באריכות: