שאלה:
האם יש איזו שיטה שאומרת שביום הברית במנחה לא אומרים תחנון למרות שאין שם לא בעל הברית ולא המוהל רק המקום גורם האם יש מושג כזה ?
תשובה:
ככל שמדובר קודם ברית מילה ועושים את הברית שם בבית הכנסת לא אומרים תחנון, אבל מה שבעלי הברית הם חלק מהקהילה אם הם לא שם, זה כלום. כמו כן לאחר הברית אומרים תחנון כרגיל בכל מקרה.
מקורות:
משנה ברורה סימן קלא ס"ק כב
ולא בביהכ"נ ביום מילה – ר"ל בביהכ"נ שימולו אח"כ בה את התינוק אף שאין מתפללין שם הבעלי ברית וכתבו האחרונים דאם הבעלי ברית מתפללין שם [ונקראין בעלי ברית אבי הבן והסנדק והמוהל ולא המוציא והמביא התינוק] אף שהמילה בבית אחר אין נופלין ע"פ:
משנה ברורה סימן קלא ס"ק כה
דעת רש"ל וב"ח וט"ז דאין אומרים כשמתפללים אצל התינוק ובא"ר הכריע דאם מתפללין מנחה בבית התינוק קודם הסעודה או באמצע סעודה א"א תחנון אבל לאחר בהמ"ז אומרים תחנון וכ"כ בדה"ח וכתב הח"א דכל זה כשמתפללין אצל התינוק אבל כשמתפללין בבית אחר אף על פי שהבעל ברית שם אומרים תחנון אפי' קודם הסעודה. וכתב עוד דבעל ברית וסנדק ומוהל א"א לעולם במנחה אפילו לאחר בהמ"ז דיו"ט שלהם הוא: