שאלה:
משפחה שהתרגלה בשבת לעשות קידוש על עוגה בבואם מבית הכנסת, להמתין עד זמן מנחה גדולה להתפלל ואז לערוך סעודה שניה, האם זה תקין ונכון?
תשובה:
שלום וברכה
מותר כך לעשות. החשש הוא רק שלא להתענות עד חצות, אבל מי שאינו מעונה בגלל שאכל בקידוש, אינו עובר בזה איסור. אלא שצריך לזכור שצריך לעשות גם סעודה שלישית, וזה בחורף לא פשוט לעשות אם מאחרים כל כך את סעודת הבוקר… גם בקיץ זה קצת מקשה.
הראו לי את הערת הפסקי תשובות סי' רפ"ח הערה 6 : דעת ערוך השולחן שסעודה שניה צריכה להיות קודם חצות אמנם מוסיף שלא ראה זאת מפורש בפוסקים, ודעת הב"ח שזה לעיכובא, האם לדעתכם אין ההלכה כן?
לא ידעתי את המקורות שציין, אינני ראוי לחלוק על הערוך השלחן כמובן, ומכל מקום זה אינו מעכב ככל שיש בכך קושי, ובלבד שיאכל קודם מזונות, אבל ודאי מי שיקפיד לקיים את הדברים לפי כל השיטות כך ראוי ונכון לעשות. אבי שליט"א מקפיד בכך מאוד.
השאר תגובה