שאלה:
שלום
אנחנו מתארחים בצימר שהוא די באמצע שום מקום. מקום לא מגודר. במרחק של באיזור קילומטר יש ישוב שאני רוצה ללכת אליו בשבת לטובת תפילות
הישוב מגודר עם שער.
לאיזה נקודות עלי לשים לב ?
האם האלפיים אמה נמדד בקו אווירי ?
האם הוא נמדד מהצימר עד לגדר הקרובה של הישוב ?
עד לכניסה של הישוב ?
יש למיקום בית הכנסת בישוב ?
מותר לי ללכת עם טלית ?
במידה וצריך לעשות עירוב תחומים כיצד לעשות זאת ?
תשובה:
המרחק כאן מאוד גבולי ובכל מקרה הייתי עושה עירובי תחומין, באופן הבא:
אתה הולך למקום בו אתה רוצה לשים את העירוב, נניח במקרה שלך, אמצע הדרך, ומניח שם מזון בשיעור שתי סעודות לכל אדם שאתה רוצה לכלול בעירוב, למשל שש פרוסות לחם לכל אדם כזה, ואתה אומר: בזה העירוב יהיה מותר לי לילך ממקום זה אלפיים אמה לכל רוח, ואתה משאיר את זה שם.
כיון שאין עירו אסור לטלטל שום דבר, את הטלית תלבש עליך וכך יהיה מותר לטלטלה.
שבת שלום.
מקורות:
אלפיים אמה נמדדים מסוף העיר שבה אדם שובת, ראה תוס' בעירובין מז ב שזה נאמר גם בעיר שאינה מוקפת ומגודרת, וראה שו"ע סי' שצח סעי' י, אבל צריך לדעת שזה נוגדר עיר תלוי במרחק בין הבתים. ולגבי השביתה בתוך העיר עצמה לא צריך עירוב תחומין, עירוב תחומין ענינו להגדיל את המרחק באופן הבא: שמלבד העיר בה הוא שובת, הוא מניח מחוץ לעיר, סמוך לסיום האלפיים אמה, עוד לחם וכו' מה שצריך לעירוב, ואז הוא קונה גם שם שביתה, ויוכל למחרת ללכת גם משם עוד אלפיים אמה. לגבי דין זה אכן נאמר, שהעירוב צריך להיות מונח בתוך אלפיים אמה לביתו, ולא די בכך שהוא בתוך אלפיים אמה לעיר! ראה שו"ע סי' תח סעי' ד, או לחילופין שישהה בתוך אלפיים אמה לעירוב שלו בבין השמשות, שזה מועיל כאילו היה בתוך תחום ביתו. ואחר כך הוא יכול לחזור לעיר. אכן, אם המטרה היא ללכת לשכונה אחרת או לעיר אחרת, די שהעירוב הוא בתוך אלפיים אמה לתחילת אותה שכונה, ואז יהיה מותר לו ללכת בכולה, כי כולה נחשבת כד' אמות.
תודה. אם בפועל הקו האוויר לגדר הישוב שבו בית הכנסת לבין הצימר הוא 650 מטר ולמיקום בית הכנסת בתוך הישוב הוא 700 מטר קו אווירי – עדיין צריך לערב ?
אם אגיע לישוב לפני השקיעה – הישוב יכול להיחשב כמקום השביתה שלי ?
אשתי יכולה להדליק נרות שבת ולכוון לא לקבל שבת ולנסוע ברכב לישוב לפני שבת ?
תודה רבה
השאלה אם זה קו אוירי או כמו בהליכתך היא שאלה מורכבת מאוד יש בה ריבוי דינים ושיטות, ראה פרק שלם על זה בס' נתיבות שבת פרק מג וזה משתנה ממש ממקום למקום.
אם תבוא ליישוב לא תרויח כלום כי לא תוכל לחזור לצימר… אם תהיה בין השמשות במקום באמצע הדרך כל בין השמשות, זה יועיל כמו עירוב.
לכתחילה לא כדאי לעשות תנאי לא לקבל שבת בהדלקה.
הכי טוב תעשה עירוב. כמה פרוסות לחם…
השאר תגובה