שאלה:
ראיתי בסידור אחד של רב ספרדי גדול שהכריעות בתפילת עמידה צריכות להיות גם עם הברכים,
האם זה מעיקר הדין או שראוי להחמיר ככה ?
תשובה:
בודאי שכך שורת הדין למעט במודים.
מקורות:
חכמים תיקנו לכרוע 4 פעמים בתפילת שמונה עשרה, בברכת אבות תחילה וסוף ובברכת מודים תחילה וסוף, וכך יעשו הכריעות: בתיבת ברוך כורע בברכיו, כשאומר אתה משתחווה לפניו, גב וראש, וקודם שאומר תיבת ה’ מזדקף כך כתב בקיצור שו”ע כלל יח סעי’ י”א, וכ”כ בס’ אמת ליעקב להר”י קמנצקי. לא ידוע לי על הבדל בענין זה בין אשכנזים לספרדים. לגבי הכריעות בברכת מודים יש מנהגים חלוקים אם כורע גם בברכיו [חיי אדם] או רק בגופו כיון שאין שם תיבת ברוך [משנה ברורה קכג יב]. גם במודים הזקיפה בשם ה’.
אני זכרתי שלספרדים בברוך כורע מתניו ובאתה כופף ראשו וזוקף בשם עצמו.
גם ראיתי תמיד רבנים הספרדים כך נוהגים וראיתי את מנהג אשכנז שנוהגים לכרוע בברכים מה שאין כן אצל מנהג הספרדים
השאר תגובה