שאלה:
שלום לכבוד הרב,
האם יש איסור בשבת להרטיב נייר טואלט במים מועטים משום כיבוס ומשום סחיטה כדי לקנח לאחר שירותים? האם יהיה מותר להרטיב במים מועטים ולקנח בנָחת?
ראיתי את דברי הרב משה פיינשטיין (אג"מ ח"ב סימן ע) שכתב: אין סחיטה בנייר. אבל כתבו האחרונים: שהוא דיבר על נייר של ספר שאינו סופג ולא על נייר טואלט שלנו שהוא סופג בוודאות.
מהי דעת הרב?
בברכה,
ויקטור בוחניק רחובות
תשובה:
כיון שהכוונה כאן היא לסחוט כדי להשתמש בנוזל לניקוי הגוף, ודאי אסור גם לדעת הגר"מ פיינשטיין, שהתיר סחיטה בנייר אבל רק באופן שאינו מתכווין, כוונתו לספוג ולא לסחוט ואירע שסחט.
בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ב סי' ע') כתב: "לשרות נייר במים לקנח איזה דבר ומשליכים לאיבוד, פשוט שאין לאסור… אך אולי דמי לספוג שצריך לבית אחיזה, משום שגם במים הוא סחיטה דמפרק… וסחיטה זו אפשר איכא גם בנייר. אבל מסתבר דבנייר אין להחשיב זה לסחיטה, דלא נבלע בתוך הנייר. ואף שעכ"פ יש לאסור מדרבנן, דהא גם בשער, שודאי לא נבלע, אסור מדרבנן, כדאיתא במ"מ פ"ט משבת הי"א, מכל מקום כיון דאינו בתוך כלי וגם אין דרך לסחוט מים מנייר כלל… ואינו מתכוין לזה, יש להתיר… וגם אפשר ליכא פסיק רישא בנייר, שאין מחזיקין בחזקה, אלא לפי מה שמזדמן, שודאי אין לאסור בלא מתכוין לסחוט".
תודה.
הרי דעת הרמב״ם ועוד ראשונים שסחיטת בגד משום דש אסורה רק מדרבנן.
אז למה לא להתיר איסור דרבנן משום כבוד הבריות? ועוד, הרי דעת החכם צבי בדעת הרמב״ם שחצי שיעור במלאכות שבת אסור מדרבנן? אז הוי תרי דרבנן במקום כבוד הבריות.
בברכה,
ויקטור חי בוחניק רחובות.
למה כבוד הבריות? יקנח בטישיו יבש ויתנקה. או לחילופין ירחץ את המקום במים ואז יקנח בטישיו יבש שזה מותר.
תודה,
אולי הוא לא מתנקה מספיק טוב בנייר טישו. ולגבי רחיצת המקום אם מדובר באיסטניס זה מגעיל אותו.
לא צריך לגעת ביד אלא לשפוך על עצמו. עכ"פ בסיטואציה שזה לא אפשרי כלל ויש ענין של כבוד הבריות, אולי אה"נ.
השאר תגובה