שאלה:
א. כאשר אדם יושב באוטובוס נוסע, וברחוב מבחוץ לאוטובוס יש זקן/ה, והאוטובוס נוסע בכך שעד שהוא יספיק לקום הוא כבר יצא מחוץ לארבע אמות של הזקן/ה, האם צריך לקום?
ב. האם צריך לומר אמן באותו טון קול של המברך? כולל כשעונה אמן לש"צ? כי אם כן יצטרך לצעוק כי קולו של הש"צ גבוה?
ג. מדף שעליו תפילין טלית וסידורים ויש צורך להוזיז את המדף כדי לקחת משהו שנמצא מתחתיו האם מותר לעשות זאת בשבת?
ד. בעניין קדימה בברכות מה עדיף חביב חצוי או שלם פחות חביב?
ה. התחיל לענות 'אמ' (מהמילה אמן) ונזכר שאסור לו לענות (כגון שנמצא בק"ש) והפסיק, האם עבר?
ה. האם פיוטים שחיברו רבותינו הם נחשבים בתור חידושי תורה?
לפי הרב עובדיה יוסף
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
כאשר אתה באוטובוס אתה לא צריך לקום בפניו, הוא נמצא ברשות אחרת.
לא צריך לענות אמן באותו טון של המברך אלא שלא להרים את הקול יותר ממנו, וכמובן גם זה רק לכתחילה.
לכתחילה אין להזיז מדף זה בשבת, כיון שיש לחשוש לסוברים שיש דין בסיס לדבר האסור גם בכלי שמלאכתו לאיסור ולחשוש לסוברים שתפילין הם כלי שמלאכתו לאיסור, בפרט בזמנינו שלא משתמשים בהם לסגולה. בפרי מגדים סי’ שח משב”ז ס”ק ד נסתפק אם בכלי שמלאכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס”ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. בכל מקרה הבסיס לא יהיה יותר חמור מהמוקצה עצמו, ולכן לצורך מקומו מותר.
בשו"ע קסח, א מבואר שמעלת השלם עדיפה על מעלת החביב.
לא עבר.
פיוט אינו חידושי תורה, אבל יכול להיות בזה קדושה, ככל שזה מכיל דברי תורה או שמות קודש.