שאלה:
שלום כבוד הרב.
כידוע, יש חלל בין שטח הבית לבין החוץ, כלומר אותו חלל של הדלת הנמצא בין הרשות היחיד לבין הרשות הרבים/כרמלית.
האם אותו חלל (של הדלת) נחשב כ-"מקום פטור"?
תודה מראש.
שבוע טוב, בשורות טובות, ישועות ונחמות.
תשובה:
נושא זה רחב ואני מעתיק לך מתוך הספר ארחות שבת:
לגבי דין המקום שבין מזוזות הדלת יש בזה כמה חילוקי דינים, מקור הדינים האלו הוא בסי' שמ"ו ס"ג ברמ"א.
א. אם אין במקום הזה ד' על ד' טפחים והרשות שמבחוץ היא רשות הרבים, אזי יש להבחין בזה בין שני אופנים: א. אם המקום הזה שבין המזוזות שווה בגובהו לרה"ר או גבוה ממנה פחות מג"ט, נחלקו בזה הפוסקים, הרמ"א סי' שמ"ו ס"ג סובר שדין המקום כדין רה"ר, והגר"א שם חולק ואומר שאין מקום זה רה"ר, כיון שיש לו מחיצות מהצדדים, ולכן דינו כמקום פטור, שהרי אין בו שיעור ד' על ד' להחשב כרמלית. ב. ואם המקום הזה גבוה ג' טפחים מרה"ר, לכל הדעות הוי מקום פטור. ומ"מ כתבו הראשונים שאין להכניס חפצים מרשות הרבים לשטח שבין המזוזות או להוציא ממנו לחוץ, גזירה שמא יעשה כן אף כשיהיה דין המקום הזה כדין רשות היחיד, כגון שיהא בו שיעור ד' על ד' טפחים וגם יהא בו קירוי. ודעת החזו"א סי' ס"ו ס"ק ח' שדין המקום הזה כרשות היחיד מן התורה.
ב אם אין במקום הזה ד' על ד' טפחים והרשות שמבחוץ היא כרמלית, או שיש לפני הבית גגון, באופן שהוא רה"ר מקורה שדינה ככרמלית, אזי גם דין המקום ההוא כדין כרמלית, דאמרינן מצא מין את מינו וניעור. ואין חילוק בין אם המקום הזה שווה בגובהו לכרמלית או גבוה ממנה אף ביותר מג' טפחים. ומ"מ כתבו הראשונים, שאין להכניס חפצים מהכרמלית שבחוץ אל בין המזוזות גזירה שמא יעשה כן אף כשיהיה דין המקום הזה כדין רשות היחיד.
ג. אם יש במקום שבין המזוזות שטח של ד' על ד' טפחים או יותר, אזי יש להבחין בין שני אופנים א. אם יש מעל המקום הזה תקרה המסתיימת במקום שבו המזוזות גובלים ברה"ר, דין המקום ההוא כדין רשות היחיד גמורה דאמרינן פי תקרה יורד וסותם, ואסור להכניס חפצים מהרחוב אל בין המזוזות, אף באופן שהרחוב הוא כרמלית. ומ"מ כתבו הראשונים שאין להכניס מהמקום הזה חפצים אל תוך הבית או לרשות היחיד אחרת, גזירה אטו מקרה שלא יהיה במקום הזה ד' על ד' טפחים ויהיה דינו ככרמלית ב. אם אין המקום הזה מקורה באופן הנ"ל ואין בו דין פי תקרה יורד וסותם, אין כאן רה"י גמורה בד' מחיצות, שהרי המקום פרוץ במילואו וה"ז רה"י מהתורה וכרמלית מדרבנן, ואסור מה"ת להכניס למקום זה מרה"ר ד"ת, ומותר מן הדין להוציא לשם מכרמלית. כ"כ הבה"ל בסי' שמ"ו ועיין לעיל הערה ס"ח שהבאנו שנחלקו בזה ראשונים והבה"ל סי' שע"ד החמיר בזה, אך כתבו הראשונים שאין לעשות זאת, שמא יבוא לעשות כן אף כשיהיה למקום דין רה"י גמורה.