שאלה:
האם מותר לאדם שנמצא בחנות מכולת, והוא רואה לקוח שרוצה לקנות שם מוצר שנמכר במחיר יקר, לומר לו יש לי בבית כזה מוצר שאין לי בו שימוש, בו אלי ואתן לך אותו בחצי מחיר?
האם יש בזה השגת גבול או בעיה מעין זה?
תשובה:
שלום וברכה,
אדם שנכנס לחנות כדי לקנות אסור לאחר לומר לו תקנה ממני בזול, כיון שכבר נכנס לחנות הרי הוא לקוח של החנות שאסור לאחר לקחת את הלקוח לעצמו.
מותר לגשת לחבר שלא בחנות ולשאול אותו אם הוא מעוניין במוצר מסוים, אבל כאן שנכנס לחנות כדי לקנות אסור להציע לו מקח זה ולגרום למוכר הפסד של אותו לקוח.
בהצלחה.
מקורות:
בגמרא קידושין נט, א מבואר שעני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה נקרא רשע, ולכן אם אחד חיזר אחר קרקע לקנותה אסור לאדם אחר לעקוף את הראשון ולקנות לעצמו. וכתבו בתוספות שם שאם העני חיזר לקנות דבר שהוא הפקר אין איסור על אחר לחטוף וזכות בהפקר אם עדיין לא זכה הראשון. אלא שקשה שבגמרא בבא בתרא כא, ב מבואר שאם אחד הניח מצודה בתוך המים ודגים באים סביב למצודה אסור לאדם אחר להניח מצודה קרוב למצודה כדי לקחת ממנו את הדגים, ושם הדגים הם הפקר, א"כ מדוע נאסור על אחרים לקחת את הדגים? תירצו בתוספות שהאדם שפרס את המצודה של הדגים זוהי אומנותו, ולכן אחר שמגיע קרוב לו ופורס מצודה הוא יורד לאומנותו, ולכן גם בדבר הפקר אסור. והתוספות מחזקים את דבריהם מדברי הגמרא שמבואר שאסור לפתוח חנות ליד חנות קיימת ולגזול ממנו את הלקוחות כדי שלא לקחת ממנו לקוחות.
הוסיפו התוספות וכתבו בשם רבי מאיר אביו של רבנו תם, שפורס מצודה מניח דג מת וגורם שהדגים מתאספים למצודה, ואחר שבא לקחת את הדגים שהתאספו למצודה של החבר נחשב שגוזל ממנו את הטרחה שטרח לאסוף את הדגים שבאו מחמתו. ומכאן פסק ר"י שאסור למלמד להמציא את עצמו לאביו של הילד כאשר יש כבר מלמד אחר לילד, משום שכמציע את עצמו גורם שיסלקו את המלמד הראשון. ע"כ דברי התוספות.
המהרי"ט (עמ"ס קידושין) הקשה מה צריך את החידוש של ר"י שאסור למלמד להציע את עצמו ולגרום לסילוק של המלמד הראשון, הרי זה דין פשוט מהגמרא של עני המהפך החררה. ותירץ שמדין עני המהפך אין איסור כיון שזה כמו הפקר, אבל כאן שטרח המלמד כדי ללמד, אסור לשני לבטל את הטרחה והאיסור בזה הוא משום עני המנקף בראש הזית [שעני נענע את העץ כדי שיפלו זיתים לארץ ובא אחר ולוקט אותם לעצמו] שהוא חמור יותר כיון שהוא גזל מדבריהם, לעומת עני המהפך שהוא רשע.
ומכאן יש ללמוד שאדם שהקים עסק וגרר לקוחות אסור לפנות לעסק ולקחת ממננו את הלקוחות, כיון שטרח להביאם אליו, הרי הם שייכים לו. אלא שאם לא באו אליו מותר לו לפרסם או לדבר אם סתם אנשים על עסק שהוא פותח, אבל להיכנס לעסק של חברו ולקחת משם לקוחות – אסור.
א. האם יש הבדל בין אם מציעה לחברתה בחינם או בתשלום בתוך החנות?
ב. במידה ולא ידעה מהאיסור והציע לחברתה האם היא צריכה לפצות את המוכר?
יש חדון שאין איסור ייחוד לאומנות חבירו רק באופן קבוע, אבל אדם שמציע באופן חד פעמי לחבירו לקנות ממנו ביותר זול, ואין זאת אותו, וכל כוונתו לטובת חבירו, לא אסרו זאת חז"ל.
אין הבדל אם זה בחינם או בתשלום.
במידה וכבר נעשה אין מה לעשות בדבר זה אין חיוב תשלומים רק אסור לעשות כן לכתחילה.
אשמח לראות מקור למה שכתבת.
שלום, בקשר לשאלה, רציתי להוסיף ולברר:
האם רק על המוכר השני יש איסור להציע לקונה שלא יקנה בחנות הראשון אלא בחנות שלו? או גם על אחרים סתם יש איסור להציע לקונה שיקנה במקום אחר כי בחנות הראשון מחירו של המוצר יקר או באיכות פחותה?
אם הוא נכנס לחנות אחת אסור לומר לו תלך לחנות אחרת ותקנה. ורק אם פגש אותו ברחוב או שתוך כדי שיחה בחנות הגיעו לדבר על זה מותר לומר לו.
השאר תגובה