שאלה:
לכבוד הרבנים החשובים.
ראיתי באתרכם שיש הלכה שאין מרבין בקדישים.
השאלה שלי נוגעת הן לימי אלול הקרובים ,הן לראש חודש לפי מנהגי האשכנזים. והן לשבת
אצל האשכנזים אומרים קדיש יתום גם לאחר עלינו לשבח ובימי אלול מוספים את המזמור לדוד ה' אורי ויישעי וראיתי שאומרים קדיש יתום גם לאחריו.
בראש חודש אומרים שיר של יום ואז אומרים קדיש יתום ולאחר מכן ברכי נפשי ויש שאומרים גם לאחר ברכי נפשי קדיש יתום כפי שמופיע בסידור.
בשבת לאחר אמירת עלינו לשבח אומרים קדיש יתום, ולאחר מכן מזמרים את שיר הכבוד, ולאחריו אומרים שוב קדיש יתום .
אודה לרבנים החשובים שיתייחסו לכל אחד מהמקרים הנ"ל.
האם זה מותר ואין פה את ההלכה שאין מרבים בקדישים.
ישר כח לכל העוסקים במלאכת הקודש של האתר, ותהיה משכורתכם שלמה מן השמים.
תשובה:
שלום וברכה
מה שכתב המשנה ברורה שלא להרבות בקדישים, הוא על מה שהזכיר שם, שאנשים באים לבית הכנסת, אומרים כמה פסוקי תורה או תפילה ואומרים על כך קדיש. אבל מה שנהוג ובמקומות שהובא לומר קדיש לפי סדר התפילה אין חשש. אמנם נכון הדבר שחובת קדיש לאחר שיר של יום היא רק כעזרה לאבלים שמחלקים ביניהם את הקדישים, אבל כאשר אותו אבל אומר את כל הקדישים אין בכך צורך ודי בכך שאמר אחרי עלינו ואחרי פיטום הקטורת.