שאלה:
שלום וברכה
לפי סימן רסא סעיף ב
יוצא שהיום שכמעט כולם מקבלים תוספת שבת כעשרים דקות בהדלקת נרות לפני השקיעה?!?
אם אדם קיבל תוספת שבת לפני שקיעה האם יכול להתפלל מנחה ?
תשובה:
לא הבנתי את שאלתך, גם לא נכון שגברים מקבלים שבת בהדלקת נרות של האשה. אכתוב בכללות על הנושא שהזכרת:
נחלקו הדעות אם ניתן להתפלל מנחה לאחר קבלת שבת, ולכן למעשה אין לעשות זאת, אלא היה לו להתפלל ערבית שתים, ברור שאחרי שעשה זאת, כיון שכאמור יש סוברים שניתן להתפלל מנחה אחרי קבלת שבת, היה לו לסמוך בדיעבד על הסוברים שמועיל לצאת ידי חובה בתפילת מעין שבע. לכן גם מן הסתם לא היה לו לעצור באמצע, ולפי שכדאי הם הסוברים שניתן לעשות זאת, לסמוך עליהם שלא לעשות לכתחילה את כל ברכותיו לבטלה.
מקורות:
במשנה ברורה רסג, מג כתב שאי אפשר להתפלל מנחה אחרי שקיבל שבת, ובשו”ת האלף לך שלמה סי’ קי”ב מבואר שעדיף להתפלל ביחידות כדי להקדים לקבל שבת. ובשולחן ערוך הרב שם סי”א ובקונטרס אחרון סק”ב מבואר שאפשר להתפלל מנחה גם אחרי קבלת שבת.
על הנדון אם מועיל לצאת בברכה מעין שבע ראה דעת תורה למהרש"ם סי' קכו, ופרי מגדים שם סק"ה, וכף החיים שם ס"ק כד.
בנקודה זו לא הבנתי. זה נראה לי משהו מאוד מוזר. האשה מקבלת שבת 20 דק' לפני שקיעה והבעל לא? ממ"נ ! או שניהם כן או שניהם לא! הרי שניהם יהודים! מה הסיבה שהיא כן? בגלל שיטת החרדים! והוא? לא צריך לחשוש? השבת גוי שלה? ואם אכן יש לו סיבה טובה למה לא לחשש לכך למה היא צריכה ? ממ"נ!
לא כתבתי מתי הוא אמור לקבל שבת, דיברתי מה בפועל נעשה, אם היא הדליקה נרות, ההדלקה שלה אינה גורמת לו לכניסת השבת, לגבי השאלה מתי ראוי שיקבל שבת, צדקת מאוד ראוי לכ ירא שמים לקבל שבת 20 דקות לפני השקיעה לחשוש לדעת היראים שהביא המשנה ברורה בסי' רסא. אבל נניח בירושלים שנשים מדליקות נרות 40 דקות לפני השקיעה, האיש עדיין לא מקבל בהכרח שבת. כמו כן הקבלה שלה היא גמורה ולא יכולה להתפלל מנחה, אדם שפורש ממלאכה עשרים דקות לפני השקיעה ועדיין לא קיבל שבת בפירוש, מתפלל מנחה.
השאר תגובה