שאלה:
בגד שהורדתי ממנו כמה כתמים לפני שבת עם מים- הופך למוקצה ואסור ללבוש אותו בשבת אם הוא לא יתייבש עד כניסת שבת בבין השמשות?
תשובה:
אם הבגדים אינם רטובים מאד, אלא רק לחים או רטובים במקצת, מותר ללבשם בשבת, ואינם מוקצה, אם הם ממש רטובים כמו בגד היוצא ממכונת כביסה [זה לא המקרה שלך], נחלקו בזה הדעות.
מקורות:
אם הבגדים רטובים מאד, דעת המשנ"ב שיש עליהם דין מוקצה בכניסת השבת, מחמת איסור סחיטה, עי' משנ"ב סי' שח ס"ק סג, ולדעת המשנ"ב הם אסורים לשבת כולה, אולם רבים מהאחרונים חלקו עליו כיון שמותר לטלטלם על ידי שני אנשים ועוד כמה טעמים עי' בשו"ת מנחת יצחק ח"א סי' פא, ושו"ת שבט הלוי ח"א (סימן סב אות ג) ושו"ת מקוה המים ח"ג (סימן מח). וכן הגרש"ז אוירבך זצ"ל כתב לפקפק על דברי המשנה ברורה הנ"ל וכמ"ש בשמירת שבת כהלכתה (פרק טו הערה ס ובתיקונים ומילואים שם הוסיף בזה ע"ש) וכן הגר"ע יוסף בספר לוית חן (סימן לז) העלה להקל, אולם אם אינם רטובים ממש לכל הדיעות לא נחשבים מוקצה.
חשבתי שהתשובה תלויה בשאלה לגבי עוצמת הסחיטה- האם יש כאן טופח על מנת להטפיח או רק טופח.
מתשובתכם אני מבין שאם הבגד בכללותו ראוי ללבישה לפי רוב האנשים זה לא מיגו דאיתקצי בבין השמשות גם אם חלקים ממנו רטובים אפילו בשיעור סחיטה של טופח על מנת להטפיח?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל הנושא הזה?
נכון מאוד, מותר לכו"ע, וזה לא קשור למנהגי עדות שונות.
רק לוודא שהבנתי את ראשי התיבות בתשובתכם:
לכו"ע= לכולי עלמא= לכל העולם?
הבנתי נכון?
הבנת מצויין
בשמירת שבת כהלכתה במהדורה החדשה פרק ט"ו סעיף ט"ו- משמע שאפילו אם מקצת מהבד נרטב הרי שהבגד אסור בטלטול גזירה שמא יסחוט.
כלומר כאשר יתייבש הבגד מותר לטלטלו או שאם היה רטוב אפילו במקצת בבין השמשות של כניסת שבת הרי שאתקצי לכולי יומא?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל הנושא הזה?
כוונתך לסעי' יז שכאשר זה רטוב במקום שראוי ונדרש לסחיטה יש חשש שמא יסחוט, אבל בכל מקרה מלבד שזה לא המקרה שלך, זה גם לא אוסר לכל השבת אלא רק לאותו הזמן.
הכוונה לסעיף ט"ו (פרק ט"ו) שם כתוב: "אסור לטלטל בגדים רטובים שנרטבו במים או בכל חומר ניקוי אחר, ואפילו נרטבו רק במקצתם, גזירה שמא יבוא לסוחטם."
אם בבין השמשות של כניסת שבת היתה רטיבות אפילו קטנה- אין כאן דין של מיגו דאתקצאי לבין השמשות איתקצאי לכוליה יומא?
הסברתי שזו רק רטיבות משמעות שנסחטת טופח על מנת להטפיח וגם בזה אין מיגו שאיתקצאי.
שולחן ערוך סימן ש"ח סעיף ט"ז במשנה ברורה סעיף קטן ס"ג וזה לשונו:
"ותחבו בו קנה – היינו מע"ש וגם מיירי שנתייבש קצת מבע"י דאם היה טופח ע"מ להטפיח בבין השמשות אסור לטלטל החלוק כל השבת דמיגו דאתקצאי לביה"ש וכדלעיל בסי' ש"א סמ"ו בהג"ה איתקצאי לכולי יומא":
-משמע שיש מיגו דאתקצאי אם יש רטיבות משמעותית של טופח על מנת להטפיח?
https://din.org.il/2022/01/10/%d7%a1%d7%97%d7%99%d7%98%d7%94-%d7%91%d7%92%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa/
זה לא סותר?
בעבר כתבתם כמה פעמים שאחר הגשם מותר לשבת עם בגד רטוב לגמרי . וכאן אתם מצדדים בתגובות להחמיר?
ואגב אם יוריד גרביים יסחוט בוודאי וזה יהיה פסי"ר דלא ניחא ליה שאסור
הבאנו את הדברים במקורות וציינו לדברי הפוסקים בזה.
ראשית כך ההכרעה גם כאן, שנית כאן הנושא אם ללובשו לכתחילה לא אם יש חובה לפושטו.
השאר תגובה