שאלה:
שלום הרב,
האם כשקמים בבוקר מברכים ברכה על נטילת ידיים? האם אישה צריכה להוריד טבעות לפני הנטילה בבוקר? האם היא צריכה להוריד את הטבעות גם כשנוטלת ידיים לפני אכילת לחם? תודה רבה
תשובה:
הדרך הנכונה לגבי ברכת על נטילת ידים כפי שהסביר המשנה ברורה בתחילת סימן ד', גם ללא החשש שהזכרת, הוא לברך בנטילה שניה שלאחר השירותים, והסיבה לכך, משום שהראשונים נחלקו אודות מהות הברכה הזו, אם היא מחמת נטילתו ככהן המתקדש בכיור בבוקר ועל שנעשה בריה חדשה שכך סבר הרשב"א, וזה יכול להיות גם בנטילה ראשונה, או שהיא מחמת חובתו ליטול כנקיות לתפילה שכך סבר הרא"ש, ולדעת הרא"ש זה חייב להיות אחר נטילה שניה זו שהוא מנקה עצמו בה לצורך התפילה. וכיון שלדעת הרשב"א לכאורה אין חיוב להסמיך את הברכה לנטילה כמבואר בביאור הלכה שם, ולדעת הרא"ש הברכה בנטילה הראשונה היא ברכה לבטלה, הדרך הנכונה לברך על הנטילה שלאחר השירותים.
לגבי הטבעות:
בבוקר ובנטילה לסעודה ודאי חובה להוריד, לגבי נטילה אחרי שירותים – לכתחילה יש להוריד אך אם קשה אפשר להקל.
דיני חציצה נאמרו רק באופנים בהם יש חיוב נטילת ידים על כל פרטיה ודקדוקיה, כמו בנטילת ידים לסעודה ובנטילה של שחר, אולם, ביציאה מהשירותים לדעת רוב הפוסקים אין חיוב נטילה אלא רחיצה בעלמא, וכמבואר במגן אברהם סי' ז ס"ק א, ובזה אין פסול של חציצה. אמנם, במגן אברהם שם הביא שיש סוברים שיש חיוב נטילה בכלי ושש פעמים, ולדעתו גם החציצה פוסלת.לכן לכתחילה כדאי להחמיר אך אין בכך חיוב מדינא.
יש להעיר דלגבי הטבעת היא בכה"ג שמקפידה להורידה בשעת לישה ושאר מלאכות, וכש"כ במ"ב. ואולי השמטתם דין זה דבדרך כלל מקפידות.[אשתי אמרה לי שנראה לה שרובן מורידות.
כל מה שכתבתי נאמר באופן שמקפידות להסיר בשעת לישה.
השאר תגובה