שאלה:
א. האם יש מנהג כלשהו לבדוק את הביצים מדם? ולאלו הנוהגים כן איך מכינים ביצה קשה?
ב. הילדה שלי שאלה אותי איך ילד יכול להיות דומה לאבא אם התינוק בבטן של אמא… עמדתי בלי תשובה.
תשובה:
שלום וברכה
המנהג הוא לבדוק ביצים גם בזמנינו ככל שזה ניתן [ביצים קשות אוכלים בלי בדיקה, כיון שלא ניתן לבודקן], הן משום שיש מיעוט ביצים שכן באו מזכר, והן משום שמחמת מראית העין אסרו לאכול גם דם ביצים שהן ספנא מארעא. נכון שבדיעבד שלא בדקו המאכל מותר באכילה.
אפרט את הדינים בענין זה:
בנוגע לביצה המופרית מזכר, למנהג האשכנזים תמיד היא אסורה כולה, ולמנהג הספרדים אם הדם נמצא בחלמון כולה אסורה, ואם בחלבון רק הדם אסור, ראה שו"ע ורמ"א סי' סו סעי' ג.
לגבי ביצי תנובה יש דיון בין הפוסקים, ונקדים תחילה:
בנוגע לאיסור דם בביצים יש הבדל בין ביצים מופרות – שבאו על ידי זכר, שאם יש בהן דם דינן כמאכלות אסורות והכלים נאסרים וכו’, לביצים שאינן מופרות אלא מלאכותיות – על ידי חימום, שהדם בהן אסור רק משום מראית העין, ורק הדם עצמו אסור ושאר הביצה מותרת. ראה שו”ת אגרות משה יו”ד א ומנחת יצחק ח”א סי’ קו, ויביע אומר ח”ג יו”ד סי’ ב.
ביצי תנובה, רובן אינן מופרות, אולם כ15% מהן מופרות, ובזה מעיקר הדין יש ללכת אחר הרוב ולהקל בדינן כדלעיל וכן הוראת הגר”ע יוסף ביביע אומר ח”ב יו”ד סי’ ב ובח”ג סי’ נז, אולם יש שהחמירו בזה, ראה מנחת יצחק שם ואגרות משה שם סי’ לו ובשבט הלוי ח”ב סי’ כב, וכך מנהג העולם. אלא שגם הם לא החמירו אלא שיש להשליך את הביצה כולה, אבל הכלי בו בושלה לא צריך הכשרה ודי בכך שמניחים אותו 24 שעות ללא שימוש.
כמו כן, אם התערבבה כבר בביצים אחרות לכל הדעות אין איסור בזמנינו, עיין בשו"ת אג"מ יו"ד ח"א סימן ל"ו ושו"ת מנח"י ח"א סימן ק"ו.
ב. אין צורך להסתבך הרבה, נכון שהאמא היא היולדת אבל לכל ילד יש גם אבא ולפעמים הוא דומה לו.
תנובה בדוקא רוב לא מופרה? או גם מ. לסר וכדומה?
כל הביצים שבפיקוח דינם שווה.
השאר תגובה