שאלה:
שלום לכבוד הרב שליט"א
שקדים מצופים שוקולד מה ראו לברך עליהם?
לפי עניות דעתי עקר השקדים שהם בורא פרי העץ.
מ"מ ידיד אמר כיון שאינם ראוים לראותו כי הוא מצופה מחלוקת ולא בריר לן מה לברך ויש לאכול שקד רגיל ולברך על העץ ומשהו שהו שהכל ואז יצאת ידי ספק, ולי לא נהירה שכולי עלמא ידע כי שקדים שם והוא העקר וצורתו עוד שם אלא שמצופה על ידי טפל שהוא שוקולד, מ"מ ראוי לאכול השקדים ללא תוספת שוקולד כלל. ואם תרצה להחמיר מאיזו טעם יותר פשוט להסיר קצת מן השוקולד כדי 'לראות' השוקולד (אם יש ממש בזה צורך) והרי תוכל לברך רק על העץ.
רצינו לשמוע דברי כבוד הרב תודה!
תשובה:
שלום וברכה
כיון שמדובר בשוקולד עבה ועיקר הכוונה עליו, ברכתו שהכל, והמהדר יברך בורא פרי העץ על משהו אחר ויפטור גם אותו.
מקורות:
אגרות משה ח"ג סי' לא, אור לציון ח"ב סי' יד. בשונה משקד מצופה סוכר שכתב המשנה ברורה בסי' רד ס"ק יא שהעיקר הוא השקד.
בכל הנושא של לברך על מאכל אחר ולפטור את המאכל המסופק, מצוי במספר מקומות, במספר מקרים ובמספר מאכלים, לא הבנתי למה המאכל השני לא נחשב לטפל למאכל העיקרי, הוא הרי לא מתכוון ולא מעוניין בו.
לא הבנתי כל כך את שאלתך, אבל אכתוב את עיקר הנקודה: בעיקר וטפל יש שני מושגים שונים – יש שדבר נאכל לא לשם אכילה אלא כעזר וסיוע לאכילה העיקרית, להעברת חריפות י"ש או כדי שלא לשתות על בטן ריקה וכדומה, אז מברכים על העיקר ופוטרים את הטפל. ויש שדבר עיקרי יותר מחמת חשיבותו, אם מחמת שהוא מחמשת מיני דגן, או רוב התערובת, או עיקר הענין כמו בשניצל או שקד מצופה, גם במקרים אלו הברכה היא על העיקר.
התכוונתי לכך שאם לצורך העניין אני מסופק עם אפרסק זה העץ או האדמה. אני יקח חתיכת תפוח ויברך העץ וחתיכת בננה ויברך האדמה וכך אני אפטור את האפרסק. אבל הרי התפוח והבננה הם לא עיקר אצלי. אני לא רוצה אותם עכשיו ויעדיף לא להתחיל איתם בכלל. אני עכשיו רוצה לאכול את האפרסק. הבננה והתפוח טפלים. רק לצורך הברכה.
צורך יותר קלוש אינו הגדרה של טפל, טפל זה משהו במהות המאכל ובאופן אכילתו.
השאר תגובה