שאלה:
לרב שלום רב,
טבעת קידושין שאם החתן קנתה אותה ונתנה לבן שלה שיקדש, הוא לא הגביה את הטבעת וגם האמא לא אמרה לו שזה במתנה אלא נתנה לבן את הטבעת וזה ברור לו שצריך לקדש בה. יש בעיה? הרב המקדש שאל בחופה אם נקנה מכספו האישי, והוא נאלץ להגיד כן, למרות שזה מכספי אימו, האם זה בסדר או שקר והנישואים בסדר? ומה אם באותו זמן בקידושין היה בליבו ספק אם הטבעת באמת שלו?
תשובה:
שלום וברכה,
אין כל חשש לגבי הקידושין, גם אם הטבעת בפועל לא נקנה מכספו של החתן.
בהצלחה.
מקורות:
הטבעת קידושין צריכה להיות של החתן, מחמירים שהחתן יקנה את הטבעת הקידושין מכספו הפרטי כדי שזה יהיה שלו ללא חשש. אולם אם האמא שלו קנתה את הטבעת ונתנה לו לצורך קידושין, ודאי הכוונה שהיא מקנה לו את הטבעת ושיקדש בה כדת וכדין ואין לערער על הקידושין אפילו לחומרה.
ואפילו אם האמא לא רוצה להקנות לבנה את הטבעת, כיון שנתנה לו את הטבעת כדי לקדש בה, חלו הקידושין, כמבואר בשו"ע אבן העזר סימן כח סעיף יט שאם שאל טבעת ואמר ששואל כדי לקדש אשה הרי היא מקודשת. וכאן שהיא קנתה כדי לתת לו לבנו ולא בהשאלה ודאי שאין מקום לחשש.