שאלה:
כתוב שאסור להתפלל תפילת שווא.
וכתוב שהנכנס למוד את גרנו מתפלל שיכנס ברכה בכרי
איך זה מסתדר.
תשובה:
שלום וברכה
הגמרא עצמה בברכות ס א מחלקת בין קודם שמדד לאחר שמדד, ולפי שאין הברכה שרויה בדבר המדוד, אלא שהפרשנים אכן דנו במה מדובר, האם הכוונה שאנו מתפללים למעשה ניסים, שהתבואה תתרבה? הרי אין תפילה על נס? ויש כאן שתי גישות בפרשנים: האחת, שכאשר הנס לא יהיה ניכר וגלוי גם לאחר שיתרחש, אין מניעה להתפלל על מעשה ניסים, מכאן יש שהורו במקרים מסויימים לחולה שלא יספר על חוליו לאנשים ללא צורך, כי אז צריך זכויות רבות יותר כדי להחלים, כשהדבר סמוי מן העין יותר קל לזכות לנס. אך אחרים ביארו שהנושא הוא איכותי, שהתבואה תתברך כמו מזון המתברך במעיו של אדם, ולדבריהם יש כאן חידוש אחר, שגם ברכה איכותית שבלאו הכי אינו ניכרת במידה ובמשקל, גם היא לא חלה בדבר המדוד… וצ"ע.