לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש בחתונה

שאלה:

נושא כיסוי הראש בחתונה כבר דשו בו רבים ורבתה הדעת.
אך שאלתי ובקשתי היא לגבי בחורה (אשכנזית) שליבה נוטה ביותר! שלא לכסות את הראש בחתונה, היא בטוחה שעם פאה היא תראה לא טוב, וביותר שרבות מחברותיה אינם נוהגת לכסות הראש בחתונה (וכן שמעתי שכבר השתרש הדבר בדורנו), האם יש להחמיר עליה ולהסביר לה בטוב טעם ודעת מדוע הדבר אסור, או שמא יש לסמוך בכה"ג על דעת המקילין.
בשורות טובות.

תשובה:

מן הדין אשה מזמן שנשאית חייבת לכסות שער ראשה, ולנוהגים להכנס לחדר ייחוד לאחר החופה נחשבת האשה לנשואה לכל דבר וענין וממילא חייבת ללכת עם כיסוי ראש, אמנם יש נוהגים להקל בזה מחמת סברא המוזכרת באחד האחרונים שבכלה אין לחשוש לזנות כפי שהובא במקורות, אך יש שכתבו שסברא זו נאמרה רק לאחר האירוסין ולא לאחר הנישואין.

לספרדים, ראה שו"ת יחוה דעת ח"ה סב שהקל בזה יותר בגלל שאין חדר יחוד. וראה עוד בספר בית חתנים (הגר"מ פנירי – תלמידו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, ח"ב עמוד רצ-רצה). 

מקורות:

נחלקו האחרונים האם ארוסה (כוונתם ארוסה כמו בזמן חז"ל, שכבר קיבלה קידושין והרי היא כאשת איש) אם היא צריכה כיסוי ראש או לא. דעת השבות יעקב ח"א סי' קג להתיר כל זמן שאינה נשואה, וכן כתבו בספר יהושע (פסקים סי' פט), ישועות יעקב (אבה"ע סי' כא סק"א), יד אליהו (פסקים עט). אולם דעת הרבה אחרונים לאסור מאחר שכבר היא אשת איש, עי' שו"ת מהר"י לבית לוי (אחי הט"ז, סי' ט'), בית מאיר (אבה"ע סי' כא), שו"ת חות יאיר (סי' קצו), שו"ת רע"א (תניינא עט), ערך שי (אבה"ע סי' כא), וכן פסק במשנה ברורה סי' עה סקי"א.

חשוב להדגיש, כי המחלוקת הנ"ל היא באשה שקיבלה קידושין ועדיין אינה נשואה, אבל מאחר שכיום במהלך החתונה האשה כבר נחשבת לנשואה הן מחמת החופה והן מחמת החדר יחוד (לפי מנהגכם שציינת), א"כ כולם מסכימים שמעיקר הדין ודאי שעליה ללכת עם כיסוי ראש.

אמנם בשבות יעקב שם כתב בין בדברים: "וכן הוא מנהגינו שהולכין כך ביום חתונתם עם שערותיה סתורים היינו משום שבאותו פעם הולכין עמה השושבנים והרבה קרובים ונשים ליכא למיחש מידי ולא תהיה עלובה כלה לזנות ביום חופתה".

אך גם סברא זו אינה מוסכמת ראה שם בשו"ת חוות יאיר סימן קצו: "ואפילו את"ל דארוסות בזמן הש"ס היו הולכות פרועות ראש היינו מפני שהיו בימיהם האירוס זמן רב לפני הנשואין ויש כמה חילוקי דינים ביניהם כמ"ש טור וש"ע שם סי' נ"ד לכן כל כמה שלא נישאת אפשר שגם בהילוכה ומלבושיה היה כמנהג הבתולות והכי משמע בש"ס מש"כ בימינו דאין בין קידושין ונישואין כלום כל שנתקדשה ראוי שתתנהג כמנהג נשים ולהתכסות בצעיף ואפילו תרצה להתכסות ברדיד כמנהג בתולות הוא נגד דת יהודית כמ"ש שם סי' קט"ו".

למעשה, המנהג כאן הוא לכסות את שיער הראש כבר במהלך החופה. אולם יש הנוהגות שלא לכסות את השיער ביום חתונתם, ככל הנראה הם סומכים על מה שהובא כאן בשם השבות יעקב, ויש שדייקו כן גם בדעתו של החתם סופר בתשובה ביו"ד סי' קצ"ה ע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל